Ve světě, kde dominují podcasty a digitální audio, odhaluje Hanka Němečková, nejnovější trendy a tipy v audioreklamě. Současná šéfeditorka podcastů a newsletterů v redakci Seznam Zpráv se audiu věnuje už sedm let. Popisuje, co v podcastech nejlépe funguje a jak tyto platformy mohou u zákazníků ovlivnit nákupní rozhodování.
Jak se za poslední léta změnil trh audioreklamy?
Celý audiotrh prošel v posledních letech, zejména v těch pandemických, ohromnými změnami. Já tuto skutečnost vnímám především u podcastů (audia on-demand), kdy v roce 2020 zaplavilo trh rekordní množství nových podcastů. Podle katalogu ceskepodcasty.cz tehdy vzniklo přes 1000 novinek.
S tím se samozřejmě mění také možnosti, jak audio monetizovat. Ještě před několika lety se mediální domy i nezávislí tvůrci potýkali se složitějším jednáním s klienty, které se snažili přesvědčit o jedinečnosti a výhodách audioreklamy v podcastech. Dnes pozoruji, že mají klienti o digitální audio zájem, a jsou hladoví po datech. Trh s audioreklamou prochází postupnou evolucí.
Podcastový trend doplňuje i dlouhotrvající zájem o audioknihy a stále tu jsou ještě rádia. Audio tak prochází všemi prostory, ať už se jedná o nějaké příležitosti, nebo činnosti během celého dne. Nabízí se využít tento prostor i pro reklamní sdělení, zejména pokud jde o vnímání značky. Nedávno mi například kolegové představili skvělé výsledky selfpromo kampaně na naši službu Podcasty.cz, kterou doměřili pomocí našeho brandového měření Seznam Brand Lift.
V posledních letech se zdá, že i tak tradiční médium jako rádio v digitální době nejen přežívá, ale dokonce prosperuje. Čím si to vysvětluješ?
Rádio je podle mě pořád robustní a zároveň flexibilní médium. Může být rychlejší než televize, je dostupné, komunitní, nákladově efektivní a zároveň umožňuje zasáhnout specifickou cílovou skupinu v posluchačsky nejatraktivnějších částech dne jako cesta do práce a z práce. Je jasné, že nastupující generace Z a mileniálové si k audiu hledají cesty hlavně digitálně a online. Proto je dobré, když kvalitní vysílání doplňuje nabídka on-demand, takže podcasty.
Aby rádio zůstalo relevantní, musí se přizpůsobovat trendům, propojovat živé vysílání s poslechem on-demand a naopak. Jsem zvědavá, jak se rádio a celý audiotrh promění s nástupem pokročilých AI technologií. Už teď u nás na Expresu například můžete slýchat AI moderátorku Hacsiko, které propůjčila hlas skutečná moderátorka Bára Hacsi.
Jak se poslech podcastů vyvíjí? Je to stále stoupající trend?
Podle informací z databáze Listen Notes byl loni počet nově vzniklých podcastů o 80 % nižší než v roce 2020. Vlna, kdy „všichni chtěli podcast“, pomalu klesá. U našich podcastů naštěstí útlum poslechovosti nepozorujeme, ba naopak. Počet přehrání podcastů Seznam Zpráv v roce 2022 vzrostl meziročně o 152 %. Naše podcasty se za tři roky existence staly jednou z nejsilnějších českých audioznaček. Máme už stabilní stáj osvědčených podcastů jako 5:59, Vlevo dole, Ptám se já nebo Ve vatě, pravidelně vítězíme v anketě Podcast roku. Pravidelně ale přidáváme i novinky třeba v podobě oblíbených investigativních sérií. Jsme rádi, že se nám stále daří posluchače zaujmout. Přece jen je konkurence silná.
Kolik podcastů vlastně Seznam Zprávy produkují a jak velký tým za nimi stojí?
Seznam Zprávy mají vlastně audiotýmy dva. Jeden z nich se soustředí na produkci většiny podcastů – Ptám se já, Ve vatě nebo Nosiči vody. Druhý tým se věnuje čistě dennímu zpravodajskému podcastu 5:59, který je produkčně nejnáročnější. Souběžně se soustředí na vývoj investigativních nebo true crime sérií, jako jsou Prohnilí, České podsvětí nebo cyklus Odkryto. Takže asi desítka lidí (plus řada kolegů v redakci, které si „vypůjčujeme“) dokázala za necelé čtyři roky vyprodukovat téměř 20 původních pořadů.
Jaké výhody nabízí audioreklama právě v podcastech?
Lidé poslouchají podcasty většinou individuálně, plánovaně, pravidelně při nějaké aktivitě nebo činnosti, a tím pádem se na ně i více soustředí. V tom je jejich obrovská síla. Poslech podcastů je vědomější než v případě rádiového vysílání, které posluchač často vnímá jen jako kulisu. Důležité je si uvědomit, že lidé si pustí podcast se záměrem poslechnout si mluvené slovo, a počítají s tím, že se budou na obsah soustředit. Proto by neměly být v audioreklamě v podcastech zakomponované jakékoli rušivé audiotóny nebo výrazné znělky.
Dokazuje to i loňská studie The Guardian, podle které posluchači vnímají nejpozorněji reklamu v podcastech oproti všem ostatním kanálům. Z dotazovaných uvedlo 65 %, že věnuje reklamám v podcastech pozornost spíš než reklamám v televizi (39 %) a v rádiu (38 %). Vysoká míra pozornosti může znamenat větší pravděpodobnost nákupu inzerovaného zboží či služby.
Umožňují digitální technologie něco zásadně nového v audioreklamě?
Předně si musíme uvědomit, že internet a rádio spolu nesoupeří, ale navzájem se doplňují. Rádio se dá skvěle kombinovat s jinými médii, například s internetem. Posluchači, kteří uslyší klientovu reklamu, pak často hledají jejich produkt či službu na internetu.
Víte, že umíme identifikovat posluchače, kteří slyšeli audiospot na webech Seznamu? Ještě zajímavější ale je, že na takové posluchače můžeme zacílit reklamou v Skliku. Pokud lidé uslyší při poslechu podcastu vaší audioreklamu, díky identifikaci jim můžeme ukázat banner a přivést je na váš web. A jak to celé funguje? Na to jsme se zeptali Miloše Uldricha, manažera dat a výzkumu.
Už za necelý půlrok Google ukončí podporu cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome. My jsme se proto Václava Sliže z agentury Advisio, která zabodovala v naší 1st party jízdě, zeptali třeba na to, jak v agentuře na cokieless dobu připravují své klienty nebo jak hodnotí výsledky cílení na 1st party data.
V druhé polovině roku dojde k ukončení podpory cookies třetích stran v prohlížeči Chrome. E-shopy a další weby tak přijdou o uživatelská data, která jim pomáhají s cílením reklamy na základě chování uživatelů i jejím vyhodnocováním. Jakuba Novotného jsme se proto zeptali, jak se na změnu, která ovlivní podobu online inzerce, připravit.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.