Zobrazování lokálního zpravodajství, individuální podoba domovské stránky, obsah, který odpovídá uživatelským zájmům, možnost odstranění nevhodné reklamy. To je jen několik příkladů výhod, které česká technologická jednička, společnost Seznam.cz, nabízí uživatelům, kteří v nastavení svého účtu souhlasili se zpracováním dat. Díky nim totiž mohou číst obsah, který je zajímá nebo sledovat jen tu reklamu, která je pro ně užitečná.
Seznam.cz se dlouhodobě profiluje jako firma, která je vůči svým uživatelům transparentní a otevřeně deklaruje, jaká konkrétní data o nich uchovává. I proto v roce 2022 spustila funkci s názvem Aktivita na Seznamu, která v Seznam účtu přehledně zobrazuje, co konkrétní člověk vyhledával, na jaká videa se díval či jaké články si četl. Na této stránce je navíc možné regulovat tzv. oblasti zájmu, aby se člověku zobrazovala pouze ta témata, která jsou pro něj v obsahu i inzerci relevantní. Jednou z výhod udělení souhlasu se zpracováním dat může být například možnost nastavení lokálního zpravodajství na domovské stránce Seznam.cz díky spolupráci s Munipolis. Všechny výhody udělení souhlasu firma přehledně zpracovala na webu https://o.seznam.cz/souhlas/.
Lidé se více zajímají o to, jaká data na internetu sdílí
Tuzemská internetová jednička už dnes umožňuje lidem, kteří si nepřejí sdílet svá data na internetu, možnost odmítnout využívání cookies za účelem cílení reklamy, personalizace obsahu nebo geolokace. Odmítnutí zobrazování cílené reklamy však v dohledné době zpoplatní měsíční částkou 79 Kč. „Služby Seznamu jsou pro naše uživatele dlouhodobě zdarma. Jejich vývoj, kvalitu a neustálý rozvoj platí každý, kdo je používá, zobrazováním reklamy a svými daty, konkrétně cílenou reklamou. Naprosto však respektujeme uživatele, kteří o tento typ cílené inzerce na našich službách nemají zájem a aktivně vyjadřují nesouhlas se zpracováním dat. Abychom však nadále mohli pokračovat v tom, co děláme, nabízíme variantu využívání našich služeb bez cílené reklamy za poplatek 79 korun měsíčně,“ vysvětluje Jiří Udatný, ředitel divize Identity a uživatelského profilu, a dodává, že díky tomu budou mít uživatelé služby Seznamu sice bez relevantní inzerce, ale nadále si budou moct zvolit možnost přizpůsobení obsahu. Svůj výběr mohou kdykoliv změnit jednoduše pomocí odkazu „Nastavení personalizace“, který najdou v patičce všech webů Seznamu nebo ve svém profilu.
Nový platební model s názvem Seznam bez cílené reklamy se začne od tohoto týdne teprve testovat na několika desítkách tisíc uživatelů. V následujících týdnech pak předpokládáme jeho přirozené a postupné nasazení na všechny uživatele. Už teď je nicméně jasné, že se nejedná o finální produkt. „Tím by měla být varianta zobrazení Seznamu bez display reklamy,“ prozrazuje Jiří Udatný, kdy si uživatel bude moct zaplatit za weby Seznamu kompletně bez reklamy.
Zástupci Seznam.cz jsou si vědomi, že internetový trh se vyvíjí a posouvá. „Řada médií dnes poskytuje svůj obsah pouze za paywallem, aby se vůbec uživila. V zahraničí je volba mezi platbou daty nebo penězi relativně běžná, stačí se podívat například do Německa, Rakouska či na globální platformy. V České republice se z vydavatelů do zpoplatnění pustil například server Reflex.cz, takže Seznam nepřichází s ničím, co by už český trh neznal,“ uzavírá Jiří Udatný.