Andy Sitta je zkušený marketér a šéf Seznam Brand Studia, které pro klienty tvoří nativní kampaně nabité skvělými nápady. I díky tomu za svoji práci sbírá ocenění v Česku i v zahraničí. A my jsme se ho zeptali, jak klienti nativní reklamu vnímají, o jaké trendy se zajímají a jak by měla vypadat úspěšná kampaň založená na obsahu.
Inzerenti nejvíc slyší na čísla. Jak jim vysvětlit, že konverze nejsou všechno?
I když tlak na výkon kampaní trvá, stále více klientů si uvědomuje, že důležitá je i podpora brandu. Pokud je zákazníci budou znát, šance, že u nich nakoupí, roste. A kvalitní komerční obsah jim s budováním a posilováním značky může pomoct. Kreativně zpracované obsahové formáty, jako jsou Seznam Native nebo Seznam Talks, našim klientům přinášejí zajímavé výsledky. Lidé u nich totiž tráví čas dobrovolně a interagují s obsahem – ať už díky gamifikačním či aktivačním prvkům, silnému příběhu, který vyvolává emoce, nebo třeba chytrému umístění reklamy do audia. Promyšlené zpracování spojené s vysokým průměrným časem, který člověk konzumaci obsahu věnuje, pak způsobí, že si lidé konkrétní značku snáze vybaví.
Něco jako reklamka
Seznam Brand Studio, které tvoří tým stratégů, kreativců, projektových manažerů, editorů a tvůrců obsahu, analytiků, grafiků a kodérů, představuje samostatnou kreativní jednotku uvnitř Seznamu. Už přes 5 let dokazuje, že reklama nemusí lidi štvát, a navíc může vylepšit vnímání značek. Díky tomu, že Brand Studio kampaně staví na nativním obsahu, dokáže nenásilně oslovit i lidi, kteří klasickou reklamu běžně ignorují. A řada prestižních ocenění dokazuje, že se mu to daří.
Nativní reklamě se věnuješ už pár let. Jak se za tu dobu změnila?
Jisté je, že z pohledu obratu nativní reklama rok od roku roste. Naše tržby se od roku 2019 ztrojnásobily. Může za to větší chuť klientů investovat do brandových kampaní. A kvalitní obsah je pro podporu značky klíčový. Seznam Native, který v rámci reklamního portfolia Seznamu patří mezi prémiové formáty, je stále zajímavější pro stávající i nové klienty. Ti začínají chápat, že nativní kampaně už nejsou jen alternativou ke standardní reklamě, ale prostředkem, jak oslovit potenciální zákazníky, kteří jsou vůči tradičním reklamním formátům imunní.
Existuje v nativní reklamě nějaký trend, o který se klienti zajímají?
Vysokou popularitu si stále drží podcasty. U online audioreklamy je sice těžší získat vysoký zásah, na který jsou klienti zvyklí třeba u videokampaní, ale přesto je jejich vliv silný, protože je lidé poslouchají soustředění, a tím si obsah lépe zapamatují. Trendem je také obsah generovaný umělou inteligencí. I když se může zdát, že nás generativní jazykové modely ohrožují, věřím, že kvalitní obsah si cestu k lidem najde a ti nejlepší kreativní tvůrci se nemusí bát, že by je AI nahradila. O tom jsme se přesvědčili i u kampaně pro značku Renault, kde jsme jazykový model ChatGPT zkusili využít k vytvoření základu scénáře Pohádek do auta, ale rychle zjistili, že pak rychle ztratily svoji původní originalitu. Nakonec jsme ChatGPT využili pro pomoc s názvy postav a míst. Finální příběhy se bez lidského faktoru zkrátka neobešly.
V rámci AGSR jsi garantem kategorie Obsahová spolupráce roku. Co by podle tebe v úspěšné kampani, která stojí na obsahu, nemělo chybět?
Stejně jako u jakékoliv marketingové komunikace, základem je vždy dobrá strategie. Značka musí vědět, kde je a kam se chce dostat. Když pak na to jde přes obsah, je důležité, aby téma rezonovalo mezi lidmi. Je totiž třeba zachytit jejich pozornost a tu držet – ne na vteřiny, ale na minuty. Nesmí se z toho tak dělat běžná reklama. Zároveň by ale nemělo jít jen o pěkný obsah. Značka na sebe má nabalit konkrétní asociace, které vychází právě z té strategie na začátku.
Které agentury se utkají o ceny v rámci Agenturní spolupráce roku za rok 2023? To zjistíte v našem článku.
Andy Sitta, šéf Seznam Brand Studia, otevřel program Seznam fóra 2024 přednáškou o kampani Pohádky do auta, kterou společně se svým týmem připravil pro klienta Renault. Cíl byl jasný a ambiciózní – pobavit nejen řidiče, ale i jejich potomky, a tím vylepšit vnímání značky Renault. V článku zjistíte, jak si kreativci ze Seznam Brand Studia s nelehkým úkolem poradili.
Zástupci tuzemské internetové jedničky Seznam.cz dnes vyhlásili vítěze v třetím ročníku soutěže Agenturní spolupráce roku. Porota za loňské projekty ocenila například komunikační agenturu Knowlimits jako skokana roku nebo agenturní skupinu Publicis Groupe za práci s cookieless cílením v Skliku napříč klientským portfoliem. Dvě ocení si odnesla také agentura Wavemaker.
Drtivá většina inzerentů se v investicích do PPC reklamy opírá o data z výkonu, tedy o konverze, konverzní poměr a PNO. Kde ale zaostávají, je dlouhodobé budování značky. Marketingoví stratégové a PPC specialisté se totiž nezaměřují na posilování brandu, které musí být dlouhodobé a konstantní, a zároveň je složité ho doměřit. Společnost Golden Gate se přesto rozhodla svůj brand podpořit. A my vám ukážeme, jak brandbuilding pod taktovkou stratéžky Veroniky Brindzové vypadal.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.