Čeká vás vystoupení na konferenci nebo podobné akci? Naše senior trenérka Bára Janurová se s vámi podělí o tipy, jak se na přednášku dobře připravit. A vy díky nim zjistíte, jak uspořádat obsah, jak by měly vypadat slajdy a nebo jak se pohybovat na pódiu.
Skvělé prezentaci předchází dobré zadání
Nejdříve si ujasněte zadání s pořadatelem nebo zadavatelem. Pokud nějaké zadání existuje, zjistěte si co nejvíce informací. Kolik času budete mít na prezentaci? Jak budou vypadat prostory? Kdy přesně budete vystupovat? Vystoupení pravděpodobně bude vypadat jinak, pokud budete první, poslední nebo třeba hned po obědě.
Zároveň si definujte cíl své prezentace. Ta by měla mít jednu hlavní myšlenku a jeden cíl. Zeptejte se sami sebe: Co by si mělo publikum z mé prezentace odnést? Co by lidem mělo zůstat v hlavě po skončení? Co by možná měli udělat?
Jakmile máte definovaný cíl, můžete začít sestavovat obsah a strukturu prezentace. Vybírejte informace tak, aby co nejvíce podpořily dosažení stanoveného cíle. Cíl by měl fungovat jako filtr pro výběr informací, které do prezentace zařadíte. Méně někdy znamená více – přemýšlejte nad tím, kolik informací odpovídá času, který máte k dispozici.
Zaujměte hned od začátku a vytvořte si dobrou strukturu
U množství informací v prezentaci platí, že méně je někdy více. Při tvorbě obsahu proto můžete použít pomůcku „3M“. Jak na to? Informace si rozdělte do tří kategorií:
Musí zaznít – Bez těchto informací cíle nedosáhnete.
Měly by zaznít – Tyto informace podpoří hlavní myšlenku.
Mohou zaznít – Jde o informace, které můžete vynechat, pokud nebude dostatek času a prostoru.
Myslete na dobrý úvod, mnoho prezentací začíná otřepaným úvodem: „Co nás dnes čeká…“ a pár odrážkami. Pokud máte na konferenci k dispozici 15 až 30 minut, tuto část klidně vynechte. Místo toho se pokuste hned na začátku zaujmout publikum. Použijte vtip, zajímavou informaci, otázku nebo motivaci, proč by vás lidé teď měli poslouchat. Zaměřte se na to, co jim vaše prezentace přinese – to je totiž důvod, proč by vám měli věnovat pozornost.
Závěr prezentace je důležitý, protože mu publikum často věnuje nejvíce pozornosti. Využijte ho k zopakování hlavní myšlenky, výzvě k akci nebo sdělení poselství, které chcete, aby si publikum odneslo. Určitě je vhodné poděkovat, ale není nutné děkovat za pozornost. Inspirujte se například TED přednáškami, kde často na závěr zazní jen hlavní myšlenka a prosté „Díky.“
Vytvořte atraktivní slajdy
Cokoliv se objeví na slajdu, musí publikum zpracovat. Proto i tady platí, že méně je více. Pokud na slajdech máte příliš mnoho textu, tabulek nebo grafů, zkuste je nahradit dobrou vizualizací – obrázky nebo jiným znázorněním. Prezentace by neměla nahrazovat vás jako řečníka – na slajdech by mělo být jen to, co vizuálně podpoří to, co říkáte. Pokud čtete text ze slajdů, provozujete známou disciplínu „PowerPoint karaoke“, která pro publikum není ani trochu zábavná.
Pro ověření, zda jsou slajdy v pořádku, zkuste malý test: podívejte se na ně a odpovězte si na otázku, zda by publikum pochopilo sdělení jen na základě slajdů. Pokud ano, možná byste měli zredukovat množství informací, abyste hlavním zdrojem sdělení zůstali vy.
Když jdete do akce: Jak se pohybovat na pódiu?
Když vcházíte na pódium, je dobré se nejdříve ukotvit. Postavte se pevně na obě nohy, podívejte se na publikum, usmějte se a v klidu se nadechněte. Začněte až poté, co publikum dotleská. Nemusíte stát na jednom místě – několik kroků vpřed, vzad nebo do stran dodá prezentaci dynamiku. Dbejte ale na to, abyste se neotáčeli zády k publiku a nevstupovali do osvětlené plochy projektoru.
Nejčastější otázka na trénincích prezentačních dovedností zní: „Co s rukama?“ Ideálně by měly být volné, pokud zrovna nedržíte třeba prezentér. Ruce si můžete složit před tělem, ale dbejte na to, aby pohyby působily přirozeně a umožňovaly vám gestikulovat. Přiměřená gesta a pohyb po pódiu vytvářejí dynamiku a autenticitu.
Příprava jako lék proti nervozitě
Poslední, ale možná nejdůležitější tip: před samotným vystoupením si svoji prezentaci několikrát vyzkoušejte a ideálně se při tom nahrajte. I když není příjemné se na sebe dívat na videu, jedná se o velmi užitečnou pomůcku. Uvidíte, jak stojíte, jak se pohybujete, jakým způsobem mluvíte, takže můžete prezentaci ještě více vypilovat.
A co zmínit na úplný závěr? Prezentování je dovednost jako každá jiná – klíčem je příprava a praxe.
Jste připraveni na změnu pravidel hry v digitální reklamě? To je otázka, která zastřešila letošní Adform Summit. Ten proběhl na konci září v karlínské Spojce a my jsme na něm nesměli chybět. Jednotlivé přednášky se zaměřily na cookieless budoucnost i možnosti omnichannel přístupu. Jak se konference z našeho pohledu vydařila?
Andy Sitta, šéf Seznam Brand Studia, otevřel program Seznam fóra 2024 přednáškou o kampani Pohádky do auta, kterou společně se svým týmem připravil pro klienta Renault. Cíl byl jasný a ambiciózní – pobavit nejen řidiče, ale i jejich potomky, a tím vylepšit vnímání značky Renault. V článku zjistíte, jak si kreativci ze Seznam Brand Studia s nelehkým úkolem poradili.
Zástupci tuzemské internetové jedničky Seznam.cz dnes vyhlásili vítěze v třetím ročníku soutěže Agenturní spolupráce roku. Porota za loňské projekty ocenila například komunikační agenturu Knowlimits jako skokana roku nebo agenturní skupinu Publicis Groupe za práci s cookieless cílením v Skliku napříč klientským portfoliem. Dvě ocení si odnesla také agentura Wavemaker.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.