Jakub Novotný v Seznamu řeší zejména cílenou reklamu v systémech Sklik, RTB a garantovaném prodeji. Má na starost však i stále aktuálnější agendu související se sběrem souhlasů uživatelů internetových stránek. V rozhovoru s Martinem Jandorou Jakub nastíní i problematiku blokování cookies třetích stran a jaká vidí možná řešení tohoto problému.
Na poli internetové reklamy se Jakub pohybuje 10 let a do Seznamu přišel rozvíjet hlavně RTB reklamu. Z pozice Programmatic Manager se zabývá především monetizací reklamního prostoru Seznamu prostřednictvím programatické reklamy. Na starosti má zejména businessovou část. Na základě znalosti a zpětné vazby z trhu navrhuje nové typy cílení a nové formáty, které by klienti Seznamu mohli využívat. Ve spolupráci s dalšími kolegy pracuje i na rozvoji obsahové sítě Sklik.
Aktuálním tématem, kterým se Jakubův tým zabývá je např. sběr souhlasů uživatelů Seznamu s cílenou reklamou. Řeší to projekt tzv. consent management platformy.
„Do doby přijetí GDPR svět reklamy řešil hlavně technologické výzvy. Od té doby se přesunul mnohem více do legislativy.“
Podle Jakubových slov byl Seznam.cz vůbec jedním z prvních publisherů na českém trhu, který začal pracovat s behaviorálně cílenou reklamou. A právě cílená reklama v posledním období prochází změnami. Do budoucna ji čeká velká zkouška – najít řešení problému tzv. blokování cookies třetích stran. Google, jehož prohlížeč Chrome má asi 60% podíl mezi všemi prohlížeči, ohlásil, že do dvou let k tomuto kroku přistoupí. V současných podmínkách to znamená ohrožení behaviorálně cílené reklamy, retargetingu nebo např. řízení frekvencí.
„Když to nastane, stále se bude dát cílit např. kontextově nebo na domény. Řešením by mohlo být vytvoření nějakého univerzálního identifikátoru, který by fungoval na loginech uživatelů,“ nastínil Jakub jednu z možností, nad kterými Seznam.cz uvažuje.
A co dalšího zazní v podcastu
- jak funguje RTB v Seznamu
- kde je hranice mezi ochranou soukromí a právem na informace na internetu zdarma
- jak GDPR změnil svět programatické reklamy