14. 3. 2008

Dopad výpadku našeptávače… ?

Jak se projevil jednodenní výpadek našeptávače v hledání

Dne 3.3. (pondělí) nám nedopatřením nefungoval našeptávač ve fulltextovém vyhledávání (přesnější doba výpadku byla přibližně od rána 0:00 do 20:00 večer – cca >80% celodenního trafficu). V diskuzi SEO nawebu běžel zároveň thread, který nás velmi zajímal, a který řešil jaký to bude mít dopad na návštěvnost webů.


fotka našeptávače 🙂

Kromě výpadku, který nás samozřejmě mrzí, na tom byla i jedna pozitivní věc, a to že jsme byli schopni porovnat strukturu dotazů zadávaných bez našeptávače vs. s našeptávačem, což bychom asi jinak nezjistili.

Výsledky

Porovnávali jsme počet unikátních dotazů zadaných v pondělí 3.3. proti předcházejícímu pondělku 25.2. a proti úterý 4.3.; výsledek je že v pondělí 3.3. byl cca 10% nárůst unikátních dotazů oproti ostatním dnům. V běžný den uživatelé zadají cca 3,2M unikátních dotazů a v to pondělí to bylo cca 3,5M unikátních dotazů.

Dále jsme sledovali účinnost cache vyhledávače, která je za běžných podmínek cca 60% a v onu dobu byla si 55% (tj. pokles účinnosti o cca 8%). Toto zjištění bylo pro nás docela uklidňující, protože kdyby účinnost poklesla výrazně, tak by to mohlo mít daleko horší důsledky pro výkon celého vyhledávače.

Nakonec nás samozřejmě zajímalo jaký vliv to mělo na sklik. Překvapení bylo že vůbec žádný (proklikovost, průměrná cena za proklik, atd. se vůbec nezměnily). Tedy pravděpodobně se mohly zobrazovat jinak seřazené inzeráty, nicméně podle globálních statistik byly zcela ekvivalentní těm zobrazovaným za normálních podmínek.

Můj závěr

Zdá se mi, že i když uživatelé používají našeptávač poměrně hodně, tak v něm stejně vybírají dotazy, které by jinak sami napsali.

Přesné číslo používání našeptávače jsem si nepamatoval z hlavy – zkusil jsem proto letmo spočítat počet dotazů z HP které použili našeptávač oproti počtu všech dotazů z HP (data za den) – vyšlo 43%. Oproti této hodnotě se mi 10% nárůst unikátních dotazů zdá nepřiměřený a říká že počet lidí, kteří by ve skutečnosti zadávali dotaz jinak než je v našeptávači zas není tak velký jak jsme si mysleli…

A teď otázka pro vás 🙂

Jaký výkyv (návštěvnost, výdělek, sklik…) jste pozorovali na svém webu vy?

Předem díky za vaše názory.