12. 3.

GDPR a reklama na Seznamu. Co to znamená pro naše klienty?

25. května 2018 vstupuje v platnost Obecné nařízení o ochraně osobních údajů, známé pod zkratkou GDPR. Jeho cílem je chránit osobní údaje fyzických osob a lépe je o nakládání s jejich osobními údaji informovat. Co GDPR znamená pro inzerenty v Skliku? Odpovídáme na otázky, na které se nás ptáte.

Je Seznam.cz připraven na GDPR a je pro mě důvěryhodný partner?

Připravujeme nové zásady ochrany osobních údajů, kde vám popíšeme, jaké údaje sbíráme a jak s nimi nakládáme. Seznam.cz bude na GDPR plně připraven.

Které údaje sbíráte?

Pro účely lépe cílené reklamy sbíráme informace o cookie, URL, která tato cookie navštívila a IP adresu. V případě dynamického retargetingu kód posílá ještě informaci o ItemID prohlíženého produktu a případně prohlížené kategorii. Tato data nejsou nijak spojena s osobními údaji uživatelů.

Jak se může uživatel odhlásit z behaviorálního cílení nebo retargetingu?

Z cílené reklamy se lze aktuálně odhlásit na adrese http://www.imedia.cz, což je místo dostupné z domovské stránky Seznam.cz (odkaz Nápověda, stránka Cílená reklama).

V budoucnu se bude možné z behaviorálního cílení včetně retargetingu odhlásit na stránce dostupné po prokliknutí odkazu Skliku („pacičky”) u reklamy.

Mohu využívat behaviorálního cílení v Skliku nebo u přímé display inzerce?

Segmentace uživatelských preferencí za účelem vydávání behaviorální reklamy ve formě „muž z Prahy, 30–40 let, cyklista“ nevede ke sběru osobních údajů. V rámci našich služeb vyhodnocujeme základní chování uživatele, resp. cookie (aniž bychom ovšem věděli, respektive potřebovali vědět, o koho se fyzicky jedná), informace z cílení v žádném okamžiku nepropojujeme s jeho účtem na Seznam.cz. Behaviorální cílení využívat můžete.

Zpracovávaná data zároveň uchováváme pouze po omezenou dobu, přičemž je důsledně anonymizujeme. Zdrojová data v neposlední řadě nepředáváme žádné třetí straně. V tomto směru se neodkláníme od našeho letitého přístupu. Data pečlivě zabezpečujeme a přístup k nim umožňujeme zaměstnancům pouze na základě existujících pověření.

Mohu využívat retargeting a dynamický retargeting?

Pro retargeting v Skliku obecně platí to samé, co uvádíme výše k behaviorálnímu cílení. Informace, že cookie uživatelova prohlížeče navštívila kategorii televizorů na e-shopu a zároveň nenavštívila děkovací stránku (dokončení nákupu), není osobní údaj. Aby se retargetingově cílená reklama vydávala, je třeba, aby měl retargetingový seznam nejméně 30 uživatelů. To samo o sobě bezpečně zajišťuje, že není možné využít retargeting pro cílení na individuální uživatele.

Retargeting i dynamický retargeting v Skliku nelze kombinovat s podrobnějším cílením pomocí osobních údajů (např. pomocí e-mailů zákazníků nebo s jejich jmény jako např. u Facebooku). Využívat jej můžete tedy i po 25. květnu 2018 stejným způsobem jako dosud.

Je potřeba něco upravit na svém webu?

Pokud využíváte retargeting, nedochází ke zpracování osobních údajů. Není tedy nutné vyžadovat od návštěvníků souhlas se zpracováním osobních údajů. Cookie „lištičky”, které znáte z některých webů, nejsou potřeba.

Je nicméně třeba tuto skutečnost uvést v Zásadách ochrany osobních údajů webu, na němž jsou retargetingové kódy nasazeny. Oznámení přitom může mít například takovouto podobu:

“Naše webové stránky využívají technologie retargetingu od služby Sklik provozované společností Seznam.cz, a.s. Ta nám umožňuje ukázat návštěvníkům, kteří již projevili zájem o naše produkty, naše reklamy v reklamní síti společnosti Seznam.cz, a.s.“

V případě, že využíváte nástrojů více, není třeba je jednotlivě vyjmenovávat. Stačí oznámit pouze kategorii zpracovatelů – např. externí reklamní systémy.

Na blog Zboží.cz dále připravujeme podrobnější doporučení pro e-shopy.

Jsou v bezpečí data o mně – vašem klientovi?

V tomto směru pro nás nepřináší GDPR zásadní změnu. Práva a povinnosti související se zpracováním osobních údajů v rámci obchodní spolupráce jsou standardně vymezeny ve smluvních podmínkách co do rozsahu zpracovávaných osobních údajů, účelů, doby a podmínek jejich zpracovávání, stejně tak jako záruk zpracovatele z hlediska zabezpečení ochrany osobních údajů.

S daty klientů již dnes nakládáme v rozsahu a za účelem definovaným uzavřeným smluvním vztahem, včetně možnosti obou stran od zpracování dat a spolupráce jako takové odstoupit. Jedním z diskutovaných témat v průběhu příprav GDPR byla otázka předávání dat třetím osobám. Za Seznam.cz chceme na tomto místě deklarovat, že data klientů žádným třetím osobám neposkytujeme. A bez jejich požadavku, abychom tak učinili, ani nadále poskytovat nebudeme. Každý klient se na nás může kdykoli obrátit s žádostí o informace týkající se rozsahu a způsobu zpracování jeho osobních (a ostatně i neosobních) dat. Jsme v tomto směru transparentní.

V ochraně osobních údajů klientů je Seznam.cz na GDPR připraven.

V případě dotazů se na nás neváhejte obrátit v komentářích pod článkem nebo napište na sklik@firma.seznam.cz.

Tým Sklik a tým ochrany osobních údajů