11. 10.

Srdce nemožného – rozhovor s Oto Klempířem

Dá se ještě věřit politickému marketingu? Mají lidé k takovému marketingu důvěru? Oto Klempíře jsme se po jeho přednášce na konferenci Seznam.cz fórum 2019 zeptali na pár otázek.

Vaše přednáška na Seznam Fóru měla podtitul „Proč by lidé, v dnešní cynické době, ještě měli věřit politickému marketingu?” Máte na to odpověď? A myslíte, že lidé obecně věří politickému marketingu?

Jednoznačnou odpověď na to nemám. Je to spíš nerozhodně. Důležité je, aby tvůrce uvěřil tomu, co chce politik národu říct a aby si ho lidsky oblíbil, tím pádem lehčeji rozbuší srdce kampaně. Což je v některých případech opravdu těžká práce.

Na Seznam Fóru jste se prezentoval hlavně svými kampaněmi pro politiky a politické strany. Je to oblast marketingu, na kterou se teď chcete orientovat a která vás baví nejvíc?

Je to jako byste se mě ptali na to, který hudební nebo filmový styl mám nejraději, což není nikdy definitivní. Záleží na mý náladě a stupni myšlení nebo kreativity, který jsem v daný okamžik schopen vyvinouti, což se může podstatně lišit, i když úsilí do tvorby dávám vždy maximální.

Můžete jmenovat dobře provedené politické kampaně ze zahraničí? Je česká politická reklama kvalitou srovnatelná se západními demokraciemi? Kde hledat inspiraci?

Americký volič dává přednost jednoznačným výkřikům typu „Make America great again“ nebo „Yes, we can“, ještě jim tam chybí třeba „Hold the line“. Evropané jsou méně nadšeni pro takto jednoduše vymezované komunikační cíle, protože se musí dohodnout v mnoha národních státech, kde snadná řešení nejsou možná. Česká reklama je taková, jaké máme politické strany. Nezapomínejte, že nelze konat dobro, proti vůli klienta!

Inspiraci hledám hlavně v životě kolem sebe. Kam oko dohlédne, tam všude bydlí nějaká inspirace.

Na které své kampaně jste zpětně nejvíc hrdý?

Nejtěžší otázka světa, velmi podobná té, že jako kterou ze svých písní máte nejraději? Na to se dá odpovědět buď nepřesně anebo vůbec. Spíš než na kampaně, rád vzpomínám na lidi, se kterými jsem je vytvářel a někteří z nich jsou tak speciální, že je zpětně vyhledávám pro další spolupráci nebo kamarádění.

Chybí vám v reklamním portfoliu klient nebo typ klienta, pro kterého byste rád vytvořil kampaň, ale ještě vás neoslovil?

Zatím mě ještě neoslovila kosmická agentura, a to nejlépe s nabídkou tak hlubokou, nekonečnou a tajemně zakřivenou jako je vesmír sám.

Co pro vás po těch letech v reklamním průmyslu představuje ještě výzvu?

Sestavit správný komunikační klíč a pochopit skutečný, nikoli předkládaný, insight, vytvořený na základě bible neboli klientského briefu a k němu poskládat správně sršící akční tým.

Oto Klempíř je zkušený matador kreativy z digitální agentury YDEAL, autor textů Dana Bárty, Viktora Dyka, mimoto také člen skupiny J.A.R. a scénárista filmů Czech Made Man nebo Hranaři. Spoluautor hudby k filmům Snowboarďáci, Rafťáci, Rock podvraťáků, Tři sezóny v pekle. Přes 20 let pracuje na kreativních pozicích nadnárodních i privátních reklamních agentur.

Celou přednášku Oto Klempíře můžete zhlédnout zde: