Životopis krok za krokem aneb co má obsahovat

11. prosince 2019

V minulém článku jsme se věnovali struktuře životopisu. A tomu, jak zaujmout na první pohled, čeho se vyvarovat a na co si dát pozor při jeho sestavování. Vedle struktury je neméně důležitý obsah. Tentokrát se tedy zaměříme na obsahovou stánku životopisu. 

Jak už bylo řečeno, životopis je vizitkou a pokud má správnou strukturu, dokáže zaujmout na první pohled. To ale neznamená, že máme vyhráno a zaručí nám to pozvánku k pohovoru. Rozhodně to ale pomůže, aby měl personalista či manažer „chuť se začíst“ 😊

Nepište slohy

Je lepší používat systém odrážek než psát v odstavcích hutný text. Odrážky pomohu celý obsah jednak zpřehlednit a jednak strukturovat. Máte možnost vypíchnout to důležité, tak aby se klíčové informace neztrácely v záplavě textu. Zároveň pozor na přílišnou strohost – pouze jméno zaměstnavatele a název pozice nestačí. Uveďte alespoň základní zodpovědnost, kompetence či náplň práce. Název pozice může být občas zavádějící například Oblastní obchodní manažer nemusí být nutně řídící pozice, ale samostatná se zodpovědností nikoliv za tým, ale určitý region. Bohatě by měly stačit tři až pět odrážek.

Kromě jména zaměstnavatele, názvu pozice, uveďte i dobu, po kterou jste ve společnosti působili – nemusí to být přesné datum, stačí měsíc a rok. To stejné platí i o studiu či dalším vzdělání a kurzech.

Upřímnost nadevše

Nepřikrášlujte a buďte upřímní. Uvádět nepravdivé údaje je nejlepší cesta k předčasnému ukončení pohovoru, protože se na to stejně dříve či později přijde.

Buďte co nejkonkrétnější

Snažte se vyhnout neurčitému popisu, který neobsahuje vlastně žádnou užitečnou informaci. Důležité je, aby si ten, kdo čte váš životopis, uměl dobře představit, co vlastně děláte.

Například:

  • Obchodní zástupce – péče o svěřený region, návštěvy klientů, zodpovědnost za obchodní výsledky
  • Obchodní zástupce – svěřený region Ostravsko a Olomoucko, akvizice (30%) a péče o stávající (70%) zákazníky ze segmentu bankovnictví a pojišťovnictví, 2-3 návštěvy klientů denně, plnění obchodních plánů v průměru na 105%

Nemusíte opakovat to, co je zjevné…ve smyslu asistent asistuje. Důležitější je, komu asistuje nebo jaký/jak velký tým podporuje a v jakých oblastech/typech úkolů. To jsou konkrétní věci, které pomohou „prodat“ váš životopis a vaše zkušenosti.

Nebojte se pochlubit

Povedl se vám nějaký projekt, vyřešit zapeklitý problém, anebo jste získali ocenění jako nejlepší obchodník roku? Prodejte to rovnou v životopise. To jsou věci, které vám pomohou, dostat se na pohovor.

Pozor na pravopis

Nezapomeňte si vše pečlivě zkontrolovat, než životopis odešlete. Gramatické chyby či překlepy prostě nepůsobí dobře. Zvláště pokud v životopise uvádíte jako jednu ze svých předností pečlivost a zaměření na detail.

Kolik informací o praxi a vzdělání vlastně uvádět

  • Pokud jste absolvovali vysokou či střední školu, již není nutné uvádět informace o základním vzdělání. Pokud jste studovali, ale studium nedokončili, rovněž tuto informaci uveďte. Zvláště je-li vaše praxe kratší než doba studia, aby vám nevznikla v životopise „dlouhá mezera“. Předejdete tak případným dohadům a spekulacím o tom, kvůli kterým budou nakonec upřednostněni jiní kandidáti.
  • Při studiu jste měli spoustu brigád, školních i mimoškolních aktivit? Je zbytečné uvádět úplně všechny – spíše vyberte ty, které buď nejvíce souvisí s pozicí, na kterou se hlásíte nebo ze kterých se vám budou nejvíce hodit získané zkušenosti a dovednosti. U absolventů a juniorů jsou totiž častěji důležitější předpoklady než reálná praxe v oboru.
  • Máte za sebou naopak mnohaletou praxi? Není nutné uvádět podrobný popis, každé pozice od první práce, kterou jste dělali. V tomto případě naopak stačí jen stručně uvést zaměstnavatele a pozici bez dalších detailů. V případě, že vaše první práce byla například kamelot a dnes řídíte výrobní společnost, s klidným svědomím tuto informaci z životopisu vypusťte.

Další informace

V této části se typicky uvádějí další dovednosti a znalosti, doplňkové vzdělání a kurzy, případně vaše vlastnosti a věci, kterým se rádi věnujete ve volném čase. I zde se zaměřte na to, aby byly informace konkrétní a „pracovaly“ pro vás.

  • Úroveň znalosti jazyků – existuje několik škál, podle kterých můžete ohodnotit. Nejpoužívanější je Společný evropský referenční rámec. Pokud si nejste jisti, do které kategorie se zařadit, klidně se ohodnoťte slovně a popište, na co si v cizím jazyce troufnete.
  • Počítačové dovednosti – uvádějte pouze ty, které většina populace nemá jako například programovací jazyky, grafické programy, další specifické programy jako SAP, HELIOS apod. Typicky pokud máte pouze běžné uživatelské znalosti balíčku MS Office, internetu a Outlooku, bez obav tuto informaci vynechejte. Nemá smysl uvádět interní programy, které nepoužívá nikdo jiný než daná společnost.
  • Snažte se tyto informace přizpůsobit tomu, co potenciální zaměstnavatel potřebuje. Například pokud je předpoklad, že bude také řídit auto, kromě ŘP uveďte i to, zda jste reálně aktivním řidičem.
  • Kurzy, certifikáty apod. není nutné uvádět kompletní výčet, opět vyberte, to co nejvíce souvisí s pozicí či zaměstnavatelem. Absolvovali jste například kurz přežití v divočině? Hlásíte-li se na pozici Správce v národním parku, pak je určitě dobré to uvést. Jedná-li se o pozici Datového analytika, raději se pochlubte kurzem pokročilého Excelu s programováním maker.
  • Vlastnosti nebo taky „silné stránky“ – zkuste popsat kdo opravdu jste a snažte se vyhnout klišé typu flexibilní, dynamická osobnost s chutí učit se nové věci. Raději napište, co nového se chcete naučit, co si představujete pod danými přídavnými jmény a co pro vás osobně znamenají 😊Nebojte se říct co je pro vás typické a co vás baví. Zvláště pokud to koresponduje s firemní kulturou nebo zaměřením společnosti.
  • Reference – chcete-li uvést a víte, že vám mohou pomoci, dejte je raději do motivačního dopisu. Je zbytečné používat větu „Reference na vyžádání“.

Životopis rovněž není nutné podepisovat či parafovat, přidávat datum a místo. Pokud uvažujete, jaký formát zvolit – s Word či .pdf neuděláte chybu. U .pdf budete mít navíc jistotu, že se vám nerozhází formátování. Méně vhodnými formáty jsou Excel či Powerpoint. Za velmi dobrou alternativu či doplněk se dá dnes považovat i profil na LinkedIn. Ale to je na samostatnou kapitolu.

Tip na závěr

Až budete mít životopis hotov, dejte ho přečíst někomu dalšímu a chtějte zpětnou vazbu. Ptejte se na první dojem, zda je vše pochopitelné, a to jak pro člověka z vašeho oboru nebo ještě lépe mimo něj, zda působí přehledně a dobře se v něm orientuje. Někdo další může také odhalit překlep či pravopisnou chybu, kterou jste vy přehlédli.

Za HR tým

Veronika

Sdílet na sítích