Znáte strukturovaná data? Provozujete e-shop a chcete, aby se ve výsledcích vyhledávání zobrazovaly například podrobnější informace o vašich produktech? Pokud ano, stačí využít strukturovaná data. Pokud nevíte, co to vlastně je, co umí a proč byste je měli chtít využívat? Od toho jsme tu my a náš čtyřdílný seriál, který vám o strukturovaných datech řekne vše, co jste třeba ještě nevěděli. V prvním díle jsme vám představili typy těchto dat a jejich využití. V třetím díle jsme se věnovali video snippetům. A ve čtvrtém díle jsme se podívali na článkové snippety. V této části se více dozvíte o tom, jak za pomoci strukturovaných dat rozšiřujeme produktové snippety.
Jak rozšiřujeme naše produktové snippety?
Vlastní produktové snippety rozšiřujeme díky strukturovaným datům o tyto parametry:
Obrázek produktu
Cena (částka a měna)
Hodnocení (hodnota a počet hodnocení)
Skladovost
Hodnocení e-shopu
Jak získáváme strukturovaná data pro produkty?
Strukturovaná data pro zmíněné parametry parsujeme přímo ze zdrojového kódu konkrétní stránky. Většinu jich získáváme z anotací typu schema.org. Výjimku tvoří obrázky produktů, které v některých případech získáváme také z anotací typu Open Graph. O těchto dvou typech strukturovaných dat jsme psali v prvním díle této série.
V Seznamu evidujeme některé webové stránky, které stále používají staré standardy typu data-vocabulary. V rámci revize práce se strukturovanými daty postupně přecházíme pouze na standard schema.org. Pokud tedy budete chtít vaše produktové snippety zobrazovat i do budoucna, je potřeba na zmíněný standard přejít.
Jak správně vyplnit strukturovaná data?
Aby se v našem vyhledávání produktová strukturovaná data zobrazila, je potřeba je správně vyplnit. V ukázce kódu, který můžete přidat do zdrojového kódu své stránky, vidíte, jak lze nadefinovat parametry produktu. U detailu každého parametru najdete informace o tom, v jakém formátu by měl být.
Obrázky jsou nejnovějším prvkem našich produktových snippetů. Pro jejich zobrazení v našich výsledcích vyhledávání je třeba vyplnit atribut image nebo og:image. Avšak pozor. Obrázky prochází naším procesem kontroly kvality, proto musí splňovat následující podmínky:
Jde skutečně o obrázek produktu, který:
je reprezentativní,
ukazuje produkt, nikoli jeho okolí,
nemá barevné rámečky, nápisy, vodoznaky a další podobné prvky (viz ukázky).
Jeho velikost je ideálně 200×200 px, nebo:
není větší než 3200×3200 pixelů a 5MB,
není menší než 120×120 pixelů,
nemá extrémní poměr stran (viz ukázky).
Je ve formátu JPEG, PNG nebo WEBP.
Náš Seznambot musí mít přístup k jejich stažení (občas se stává, že obrázky jsou nedostupné kvůli zákazu v robots.txt.). Na prvním místě by měl být co nejlepší obrázek produktu (respektujeme pořadí odkazů na obrázky na stránce).
Stažené obrázky dále zpracováváme. Odstraňujeme různé rámečky, bílá pozadí a celkově přizpůsobujeme obrázek našim potřebám. Nemůžeme tedy garantovat, že se všechny aspekty původního obrázku zachovají.
Ukázky nevhodných obrázků
Obrázky neobsahují produkt.
Obrázky jsou moc úzké (mají moc extrémní poměr stran), nebudou v náhledu vidět.
Ukázka toho, že pořadí odkazů na obrázky na stránce hraje velkou roli. První odkaz vede na obrázek vlevo, kde není vůbec jasné, že se jedná o hodinky. Naopak na obrázku vpravo jsou hodinky jasně vidět.
Hodnocení e-shopů
Hodnocení e-shopů v našich snippetech přebíráme ze Zboží.cz. Existuje několik podmínek, které musí hodnocení splňovat, aby se mohlo ve snippetu zobrazit . Jednou z nich je například to, že hodnocení musí být od ověřených uživatelů. Pokud chcete, aby se hodnocení vašeho e-shopu ve snippetu zobrazovalo, je potřeba nejprve svůj e-shop registrovat jako obchod na Zboží.cz. Poté nasaďte měření konverzí, aby bylo možné zjistit, zda je zákazník ověřený či nikoliv.
Časté problémy při zpracovávání strukturovaných dat
Na stránce by se měla nacházet pouze strukturovaná data pro jeden odpovídající produkt. V případě, že je nutné, aby obsahovala přidružené produkty, je na místě použít vazbu https://schema.org/isRelatedTo nebo https://schema.org/isSimilarTo. Pokud dokument obsahuje několik různorodých produktů, může dojít k problémům při zpracování. Například nemusí obsah snippetu sedět s náhledovým obrázkem.
Jak otestovat, že jste strukturovaná data vyplnili správně?
Pokud jsou strukturovaná data správně vyplněna, časem se zobrazí v našich produktových snippetech. Správnou implementaci si můžete zkontrolovat hned, přes https://search.google.com/test/rich-results. Zadáte URL vaší stránky a spustíte analýzu. Pokud jste data správně vyplnili, bude sekce Products u sebe mít zelenou „fajfku”.
V případě, že narazíte na jakékoliv problémy s produktovými strukturovanými daty, můžete nám je oznámit pomocí tlačítka Zpětná vazba přímo ve výsledcích vyhledávání nebo zaslat na vyhledavani@firma.seznam.cz.
Strukturovaná data ze schema.org (cena, měna, skladovost) používáme i v našem obrázkovém vyhledávání k zobrazení produktové nabídky přímo ve výsledcích. Do budoucna se však počítá i s jejich větším využitím. Správně vyplněná strukturovaná data vám tedy mohou otevřít cestu napříč komponentami Seznamu.
Chtěli byste se podílet na vývoji služeb a produktů, které denně využívají miliony Čechů? Podívejte se na aktuálně volné pozice v IT odděleních Seznamu.
Říká se, že obrázek někdy vydá za tisíc slov. Proto vyhledávání obrázků na Seznamu neustále vylepšujeme, abychom vám mohli doručit co nejrelevantnější výsledky. I proto jsme do obrázkového hledání přidali novinku – funkci Podobné obrázky. Pojďme se na ni podívat podrobněji.
Seznam interně vyvíjí velké jazykové modely nazvané SeLLMa (Šelma), které mohou v mnohém konkurovat komerčně dostupným modelům. Diana Hlaváčová hostům Seznam fóra představila, co naše jazykové modely umí a v jakých produktech je využíváme.
Vyhledávání informací na internetu se stalo nedílnou součástí našich životů. Ať už potřebujeme rychle zjistit, jak opravit zaseknutý zip, najít nejlepší kavárnu v okolí nebo vybrat dárek k narozeninám – internetové vyhledávače jsou často naší první zastávkou. A s rostoucí sofistikovaností technologií se mění i způsob, jakým s vyhledávači komunikujeme.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.