Strukturovaná data a jejich zpracování ve Vyhledávání – 4. díl: Článkové snippety

3. listopadu 2021

Provozujete stránku se články a chtěli byste, aby se o nich ve výsledcích vyhledávání zobrazovaly podrobnější informace? Ano? Pak stačí využít strukturovaná data. Jestliže nevíte, co to vlastně je, co umí a proč byste je měli chtít využívat, jsme tu my a náš čtyřdílný seriál, který vám o strukturovaných datech řekne vše, co jste třeba ještě nevěděli.

V prvním díle jsme vám představili typy těchto dat a jejich využití. Ve druhém díle jsme se věnovali produktovým snippetům. Ve třetím díle jsme se podívali na snippety k videím. V této části se více dozvíte o tom, jak za pomoci strukturovaných dat rozšiřujeme snippety ke článkům.

Jak rozšiřujeme naše článkové snippety?

Článkové snippety momentálně zobrazujeme ve výsledcích přirozeného hledání, v rámci speciálního článkového hledání a ve článkovém hintu. Tyto snippety rozšiřujeme díky strukturovaným datům o následující parametry:

  • Titulek článku
  • Náhled článku
  • Popisek článku
  • Datum publikace
Článkové snippety ve výsledcích přirozeného vyhledávání.
Článkové snippety ve výsledcích speciálního článkového (zpravodajského) vyhledávání.
Článkové snippety ve speciálním článkovém hintu.

Jak získáváme strukturovaná data pro články?

Strukturovaná data pro zmíněné parametry parsujeme přímo ze zdrojového kódu konkrétní stránky. Většinu jich získáváme z anotací typu schema.org. Pokud v anotacích typu schema.org něco chybí, zkoušíme informace doplnit z anotací typu Open Graph. O těchto dvou typech strukturovaných dat jsme psali v prvním díle této série.

Jak správně vyplnit strukturovaná data?

Aby se v našem vyhledávání strukturovaná data zobrazila, je potřeba je správně vyplnit. V ukázce kódu, který můžete přidat do zdrojového kódu své stránky, vidíte, jak lze nadefinovat parametry článku. U detailu každého parametru najdete informace o tom, v jakém formátu by měl být.

Ukázka schema.org

Schéma ke článkům rozlišuje několik jejich podtypů. Klasický novinový článek například odpovídá podtypu schema.org/NewsArticle. Doporučujeme použít takový podtyp, který nejlépe odpovídá obsahu. Pokud podtyp není jasný, použijte obecný schema.org/Article.

Ukázka OpenGraph

Titulek (headline nebo name)

  • Titulek článku (jméno vystihující článek).
  • Pokud chybí, nahrazujeme titulkem stránky jako takové.

Náhled (image)

Podporujeme více možností zápisu:

Popis (description)

  • Pokud není k dispozici, použije se popisek stránky jako takové.

Datum nahrání (datePublished, dateCreated, dateModified)

Při zpracování strukturovaných dat ke článkům dáváme přednost schema.org. Doporučujeme proto použít anotace tohoto typu.

Jak otestovat, že jste strukturovaná data vyplnili správně?

Pokud jsou strukturovaná data správně vyplněna, časem se zobrazí v našich video snippetech. Správnou implementaci si můžete zkontrolovat hned, přes https://search.google.com/test/rich-results. Zadáte URL své stránky a spustíte analýzu. Pokud jste data správně vyplnili, bude sekce Articles u sebe mít zelenou fajfku”.

V případě, že narazíte na jakékoliv problémy se strukturovanými daty ve video snippetech, můžete nám je oznámit pomocí tlačítka Zpětná vazba přímo ve výsledcích vyhledávání nebo zaslat na vyhledavani@firma.seznam.cz.

V minulém příspěvku najdete užitečnou sekci o případných problémech s formátem dat, která se vám jistě bude hodit i u článků.

Na co ještě můžete ve článkových snippetech narazit?

Autor článku

Ze strukturovaných dat dále parsujeme jméno autora článku. Momentálně tuto informaci přímo nevyužíváme. Zkoumáme použitelnost dat. Pokud však budete strukturovaná data vyplňovat, můžete již tuto informaci zahrnout. Použít můžete anotaci typu schema.org.

Doba čtení článku

Novinka, kterou chystáme nasadit během následujícího kvartálu, je odhad doby čtení článku. Jedná se o první parametr ve snippetech, který je námi počítaný a nepochází přímo ze strukturovaných dat. Počítáme ho v našem SeznamBotu podle vzorečku: (počet slov * 60) / (rychlost čtení). Věříme, že uvedením tohoto údaje uživateli dodáme užitečnou informaci navíc, která pro něj bude přínosem.

Indikátor fake news

Ukázka snippetu s indikátorem fake news.
Ukázka vysvětlení, proč byl zobrazen indikátor fake news.

U některých článkových domén hrozí nebezpečí, že se jedná o tzv. fake news. Proto u takových domén ve snippetech zobrazujeme upozornění, že se o fake news může jednat. Jako zdroj pro tuto informaci slouží 4 weby: Nadační fond nezávislé žurnalistiky, Konšpirátori.sk, Semantic Visions a Atlas konspirací

Počet lajků, počet komentářů

Článkový snippet s indikátorem počtu lajků

Další dvě novinky. Indikátor počtu lajků je již nasazen. Indikátor počtu komentářů v diskuzi se připravuje. Zdrojem informací nejsou strukturovaná data, ale naše interní databáze. 

A je na čase se rozloučit. Tímto dílem uzavíráme sérii článků o využití strukturovaných dat v našich snippetech. Doufáme, že se vám články líbily a byly pro vás přínosem. Pokud byste měli k tématu jakékoliv dotazy nebo nám chtěli dát zpětnou vazbu, neváhejte nás kontaktovat na vyhledavani@firma.seznam.cz. Již teď pro vás připravujeme další zajímavé příspěvky týkající se práce se snippety u nás v Seznamu!

Sdílet na sítích