Mile nás překvapil ohlas a účast ve výzvě, kterou pro vás připravil tým analytiků. Ještě jednou velké díky všem, kteří se zúčastnili! Sešlo se mnoho skvělých nápadů a byla by škoda si je nechat jen pro sebe. Mrkněte do galerie níže a inspirujte se výběrem pěti nejlepších grafů a dashboardů z našich dat.
Každý příspěvek doprovází krátký text. Nejedná se o komplexní zpětnou vazbu, kterou jsem individuálně posílala každému soutěžícímu, ale spíše o vyzdvihnutí zajímavého aspektu, který zde byl trefně použit a bude se hodit všem, kdo pracují s vizualizacemi.
Michal Koláček – To hlavní shrňte hned v nadpisu
Michal ve svém grafu znázornil, v jakých denních dobách podle dnů v týdnu hledáme. To, co si máte z grafu odnést, je skvěle shrnuto hned v nadpisu a podnadpisu. Z pohledu vizualizace se jedná o nejlukrativnější prostor, kam zamíří hned oči každého. Nepropásněte tuto šanci a využijte nadpis na uvedení diváka do děje. Usnadníte tak orientaci v grafu a rovnou upozorníte na to, co v něm vidět.
Matěj Bujalka – Vyzkoušejte layout kalendáře
Matěj výborně zaexperimentoval s kalendářovým layoutem. Díky tomu si můžete prohlédnout naráz všechny granularity od denní až po tu roční, aniž byste se jimi museli postupně proklikat. Navíc s kalendářem se již setkal každý, díky čemuž se v dashboardu snadno zorientujete a intuitivně víte, co kde očekávat.
Eva Klímová – Vylaďte barvy a nespoléhejte se na ty výchozí
Eva si ve svém dashboardu krásně pohrála s barvami, zvolila decentní pastelovou paletu. Barvy zde využila tak, že s jejich pomocí propojila stejné kategorie napříč různými grafy. Např. v přehledu, za jakým účelem hledáme, je mrak dotazů příslušných k danému intentu obarven stejnou barvou jako stejně označený sloupeček. Pokud vás téma barev ve vizualizacích zajímá, můžete se těšit na plánovanou knihu od Kate Strachnyi Color for Data Storytelling.
Darina Fraňková – Zaměřte se na jedno téma
Jestli se nějaká data dají označit jako „big“, pak jsou to rozhodně ta z vyhledávání. Lze se na ně dívat z mnoha různých aspektů. Skvělou možností, jak se v tom množství neztratit, je vybrat si téma a svou pozornost zaměřit jenom na zvolený zajímavý výsek, resp. na něm vystavět i příběh. Darina si za svůj leitmotiv vybrala, jak si stojí seznamácký prohlížeč ve srovnání s konkurencí.
Tadeáš Vacek – Vytvořte si vlastní navigační tlačítka
Tadeášův dashboard nabízí čistý přehledný layout, ve kterém se snadno zorientujete. Co přechody napříč dashboardy výborně usnadňuje, je navigační panel umístěný vlevo. Tadeáš se totiž nespokojil s defaultním nastavením Tableau, které poskytuje titěrné taby umístěné nahoře, ale vylepšil UX vlastními designovým tlačítky, která mění barvu podle aktivní záložky. Skvělou volbou je doplnit tlačítka o ikony dle známé poučky, že jeden obrázek řekne více než tisíc slov.
Zajímá vás, s jakými daty soutěžící vlastně pracovali? Jednalo se o malou ochutnávku vycházející z našich reálných dat, které jsme však zkreslili. Detaily najdete v původní výzvě.
Říká se, že obrázek někdy vydá za tisíc slov. Proto vyhledávání obrázků na Seznamu neustále vylepšujeme, abychom vám mohli doručit co nejrelevantnější výsledky. I proto jsme do obrázkového hledání přidali novinku – funkci Podobné obrázky. Pojďme se na ni podívat podrobněji.
Seznam interně vyvíjí velké jazykové modely nazvané SeLLMa (Šelma), které mohou v mnohém konkurovat komerčně dostupným modelům. Diana Hlaváčová hostům Seznam fóra představila, co naše jazykové modely umí a v jakých produktech je využíváme.
Vyhledávání informací na internetu se stalo nedílnou součástí našich životů. Ať už potřebujeme rychle zjistit, jak opravit zaseknutý zip, najít nejlepší kavárnu v okolí nebo vybrat dárek k narozeninám – internetové vyhledávače jsou často naší první zastávkou. A s rostoucí sofistikovaností technologií se mění i způsob, jakým s vyhledávači komunikujeme.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.