Problém pamatovat si všechna hesla k potřebným internetovým účtům má téměř polovina lidí

Kristýna Hořovská 26. července 2022

Podle aktuálního výzkumu* agentury STEM/MARK, který si nechala zpracovat společnost Seznam.cz, je pro značnou část lidí těžké zapamatovat si hesla k e-mailům a webovým službám. Více jak čtvrtina lidí proto používá stejné heslo při většině registrací na různých webech. Zapamatovat si všechna hesla je podle výzkumu velmi snadné jen pro 15 % dotázaných. Řešením je možnost využívat správce hesel nebo trvalé přihlášení e-mailovým účtem či profilem na sociálních sítích.

Během koronavirové pandemie se lidé naučili využívat mnohem více služeb v online prostředí, ať už se jedná o pracovní a komunikační nástroje, konzumaci obsahu či nakupování. S tím souvisí i potřeba pamatovat si mnoho registračních údajů a hesel. Na neochotu vytvářet si unikátní hesla ovšem poukazuje výzkum agentury STEM/MARK. Z něj vyplývá, že hned 64 % dotázaných má více e-mailových schránek na různých doménách, ale 13 % dotázaných k nim využívá stejné heslo, pětina pak používá stejný heslový základ, který obměňuje.

„Opravdu dobré heslo by mělo mít minimálně osm znaků, mělo by obsahovat malá i velká písmena a číslice. Heslo může obsahovat i speciální symboly, například otazník, procento, vykřičník a podobně. Symboly se ale moc nevyužívají, což je škoda, heslu rozhodně dodají na bezpečnosti,” říká David Finger, ředitel divize Email.cz a Mapy.cz ve společnosti Seznam.cz, u které mají lidé podle výsledků výzkumu zpravidla svou hlavní e-mailovou schránku.

Pokud mají běžní uživatelé podle Fingera hesel příliš, začnou je opakovat nebo mají jejich hesla obdobný základ. „To bych rozhodně nedoporučoval, taková hesla jsou pak lépe prolomitelná,” komentuje.

Zapamatovat si všechna hesla je nicméně podle průzkumu velmi snadné jen pro 15 % dotázaných. Pro zhruba 47 % dotázaných je to nějakým způsobem těžké. Pro každého desátého je to dokonce velmi obtížné.

Opakující se hesla nebo jejich základy jsou využívány nejen u e-mailových schránek, ale i na webových stránkách, kde se lidé potřebují přihlašovat

Problém recyklace hesel se ale netýká jen e-mailu. Z průzkumu vyplynulo, že více než čtvrtina dotázaných používá většinou nebo vždy stejné heslo při registracích na různých webech a platformách. Pouze někdy to dělá další čtvrtina.

„Z průzkumu vyplývá, že nutnost pamatovat si velké množství hesel pro různé registrace na webech je pro řadu uživatelů náročná. Často pak hledáme nové možnosti, jak si tento úkol usnadnit, ať už jde o ukládání hesel, využívání různých identit nebo trvalá přihlášení,“ říká Jan Tuček, ředitel STEM/MARK.

Řešením na správu více hesel a nutnost si je všechna pamatovat, je trvalé přihlášení u důvěryhodného poskytovatele. Díky němu se člověk nemusí na mnoha jednotlivých internetových službách pokaždé registrovat, ale postačí pouze jedno přihlášení, například účtem na sociální síti nebo e-mailem. Autentizační údaje navíc postačí zadat u poskytovatele pouze jednou.

Většina uživatelů se snaží být přihlášená trvale, pokud má tu možnost

Podle průzkumu si už pětina dotázaných ukládá přihlášení, aby si nemusela pamatovat, pod jakým loginem a heslem se na službu registrovala. Nadpoloviční většina lidí se snaží zůstávat trvale přihlášená, když má tu možnost. Alespoň na některých webech využívá možnost trvalého přihlášení většina respondentů (63 %).

„Radím využívat možnosti stálého přihlášení všude tam, kde je to možné. Třeba Přihlášení přes Seznam vám bude fungovat ve velmi široké síti webů a služeb české internetové jedničky. Nebudete si muset všude dělat registraci a vyplňovat všechny údaje a vymýšlet další hesla,” říká David Finger.  

Podle něj je mnohem bezpečnější jedno kvalitní heslo spravované jedním důvěryhodným poskytovatelem než desítky různých podobných hesel zadávaných na celé plejádě webových stránek a e-shopů.

*Výzkum byl proveden v červenci 2022 na reprezentativním vzorku české internetové populace reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště. Dotázáno bylo 2508 respondentů. Data byla sesbírána na Českém národním panelu.

Kristýna Hořovská

PR specialista

Sdílet na sítích