Co se mění pro retargeting a měření konverzí od ledna 2022?

Pravděpodobně jste se již setkali s informací, že kvůli novele zákona o elektronických komunikacích bude potřeba od příštího roku získávat souhlasy uživatelů před tím, než spustíte měřicí a marketingové kódy. Pojďme se podívat na to, co přesně se mění a hlavně – jak se můžeme společně připravit na změny, abychom dostáli zákonům a zároveň minimalizovali dopady na měření konverzí nebo retargeting.

Co se vlastně stalo? Byla přijata novela, kterou se mění ustanovení § 89 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích, které v České republice řeší problematiku ukládání cookies či jiných souborů na zařízení uživatele. Konkrétně se Jedná o zákon č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích.

Co se mění? Ustanovení § 89 odst. 3 zákona o elektronických komunikacích bylo dříve koncipováno na principu opt-out, nicméně novelou nyní dochází ke změně tohoto principu na opt-in, kdy uživatel musí souhlasit s uložením souboru nebo jiných dat na jeho zařízení dříve, než se tak stane. Tento požadavek neplatí pro tzv. technická cookies. Ta jsou popisována jako nezbytná pro fungování služby – např. uložení informace o zboží do košíku e-shopu.

Úpravy kódů a jak zajistit maximální přesnost měření

Konverzní a retargetingové kódy nově podporují parametr consent, kterým inzerent předává Seznamu informaci, zda uživatel vyjádřil souhlas s cílenou reklamou nebo měřením konverzí. Pokud souhlas existuje (hodnota 1) nebo parametr není přiložen, Seznam.cz data zpracuje stejně jako dnes. Pokud souhlas není (hodnota 0), systém data zpracuje pro zpřesnění měření konverzí pomocí modelování, avšak v souladu se zákonem (neukládá ani nečte informace ze zařízení uživatele).

Specifikace kódu je k dispozici v nápovědě Skliku a Githubu Zboží.cz a parametr podporujeme i v jednotném měřicím kódu. V nápovědě také najdete ukázku retargetingového kódu Skliku s novým parametrem.

Upozornění: Parametr consent podporuje i původní podoba konverzního a retargetingového kódu, které zůstávají i nadále funkční. Není nutné používat volání kódu pomocí JavaScriptu.

Využitím parametru consent zajistíte nadále nejpřesnější možné měření konverzí v Skliku i Zboží.cz.

Jak na správné měření?

Používáte e-shopovou platformu, např. Shoptet nebo Eshop-rychle.cz?

Informace o tom, která řešení se zavázala, že k 1. lednu 2022 budou parametry pro Sklik i Zboží.cz podporovat, najdete v jejich přehledu v nápovědě Zboží.cz. Seznam je průběžně aktualizován. Pokud mezi podporujícími řešeními není váš poskytovatel, neváhejte se na něj obrátit.

Jste provozovatel e-shopové platformy a patřičnou úpravu kódů pro své klienty do 1. ledna 2022 také zajistíte? Obraťte se na zbozi@firma.seznam.cz a Seznam.cz pro vás údaj v profilu aktualizuje.

Používáte Google Tag Manager?

Zvolená cookie lišta musí umět předávat informaci o stavu souhlasu uživatele do Google Tag Manageru. Podle typu souhlasu si nastavíte hodnotu parametru consent v konverzním a retargetingovém kódu. 

Můžete také využít připravené GTM šablony od MarketingMakers.net nebo Pavla Šabatky, které již nový parametr consent pro Sklik i Zboží.cz podporují.

Upozornění: Aktuální verze šablon v GTM galerii nemusí být z důvodu kontroly a schválení publikována. Pro ověření poslední verze šablony nebo její stáhnutí pro ruční import navštivte Github MarketingMakers nebo Github Pavla Šabatky.

Ostatní případy

Pokud nevyužíváte Google Tag Manager, zvažte jeho využití. Případně je třeba, abyste správné vkládání kódu zajistili vlastními silami. Obraťte se na provozovatele svého webu.

Sledujte nadále náš blog a již brzy se dozvíte, která řešení pro sběr souhlasů můžete využít i na vašem webu.

Jak má vypadat sběr souhlasů?

Je možné souhlas předzaškrtnout? Je možné mít souhlas na zeleném tlačítku? Připravujeme odpovědi na časté otázky, se kterými jsme se setkali. Není třeba se změny obávat.

Tým Skliku a Zboží.cz

Sdílet na sítích