Jak na audioreklamu v podcastech

V dnešním digitálním světě si zvuková reklama vydobyla své místo coby silné médium pro navázání kontaktu s publikem. Je proto dobré tohoto postavení chytře využít a vymyslet audioreklamu tak, aby zaujala co nejvíce posluchačů. Inzerenti často používají stejnou kreativu pro rádia i podcasty. Proč takové řešení není ideální, si řekneme v následujícím článku.

Konzumace audia a podcastů stále roste

Podle statistik z roku 2022 poslouchalo v USA digitální audio 74,5 % posluchačů, což odpovídá 222,7 milionu lidí. Z toho více než polovina publika preferovala k poslechu chytré telefony. Američtí odborníci na audio předpovídají, že do roku 2026 bude každý měsíc poslouchat audio na chytrých telefonech až 293,3 milionu lidí, což představuje zhruba 55,8 % populace.

Podle průzkumu Seznamu z července 2022 podcasty alespoň někdy poslouchá 66 % dotázaných. Z toho denně 7 %, několikrát týdně 16 %, asi jednou týdně 15 %*.

Výzkum britského deníku The Guardian zveřejněný v březnu 2022 ukázal, že reklama v podcastech se těší největší pozornosti ze všech mediálních kanálů. Což přispívá ke zvýšení pozitivního vnímání značek a posluchače to zároveň pobízí k nákupům.

Propojení s obsahem

Inzerenti mají jedinečnou příležitost navázat osobní a důvěrné spojení se spotřebiteli právě prostřednictvím podcastů. Posluchači si podcasty vybírají převážně podle tématu (59 %) či podle oblíbeného moderátora (25 %) a vybranému obsahu pak věnují maximální pozornost*.

Reklama v podcastech je pro značky velmi účinný způsob, jak oslovit zákazníky zajímavou reklamou, která odpovídá obsahu daného podcastu. Klíčem je navázat spojení s tím správným publikem, zvýšit tím celkovou efektivitu reklamní kampaně a zajistit co nejlepší relevanci a zapojení. Zvyšuje se tím zájem o vaše produkty či služby a zároveň angažovanost zákazníků.

Na posluchače podcastů není třeba křičet

Při propagaci produktu v podcastu není třeba zaujmout posluchače výrazným zvukem. Jeho zájem i pozornost už máte. Teď už zbývá jen vybraný produkt či službu co nejlépe představit.
Zvažte, v jakém obsahu bude reklama znít, a podle toho přizpůsobte zvuk i pozadí reklamy. Určitě není třeba, aby v ní zazněly rušivé zvukové prvky, které naopak posluchače vytrhnou z příjemného poslechu, a spíše v něm vzbudí negativní emoci.

Oslovte publikum, které vás opravdu vnímá

Zvuk je poutavá forma komunikace „jeden na jednoho“. Dává značkám příležitost vybudovat si vztah s posluchači. V případě podcastů totiž nejsou posluchači pasivní. Obsah poslouchají pozorně a mají o něj zájem. Pro značky je to velmi efektivní způsob, jak zaujmout své publikum, protože se na téma soustředí a poslouchá pozorněji.

Seznam ocení nejpovedenější audioreklamy v podcastu

Pod taktovkou Seznamu už podruhé pořádáme Agenturní spolupráci roku, přes kterou vyzdvihneme ty nejpovedenější projekty realizované s digitálními agenturami. Letos budeme vyhlašovat také kategorii Audiospolupráci roku. Porota hodnotila, jak dané agentury přistoupili nejen ke zpracování reklamního sdělení v audiopodobě, ale také to, jak si poradili s propojením cílové skupiny daného podcastu, jeho obsahu a svým produktem.

Mezi nominované se probojovali:

  • Dentsu pro Fortunu za partnerství s podcastem Nosiči vody: 
  • Omnicom Media Group pro Komerční banku za spolupráci na speciálu podcastu Ve vatě:
  • Wavemaker (GroupM) pro Českou spořitelnu za partnerství s podcastem Ve vatě:

Poslechněte si ukázky a sami se přesvědčte, jak dobře může vaše audioreklama znít v podcastu.

*Výzkum byl proveden v červenci 2022 na reprezentativním vzorku české internetové populace reprezentativní dle pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště. Dotázáno bylo 2508 respondentů. Data byla sesbírána na Českém národním panelu.

Veronika Geltner

PR specialistka

Sdílet na sítích