V úterý 4. 11. zavítali do Seznamu zástupci Aerospike na společně pořádaný meetup „Real-Time Data & AI: Scale, Speed, and Insights“. Aerospike je světový technologický leader v oblasti real-time datových řešení. Seznam využívá jeho databázové technologie už víc než deset let a v posledních měsících spolupráce dál roste.
Díky dlouhodobé spolupráci mezi Aerospike a Seznamem vznikl společný meetup – jako příležitost potkat se osobně a sdílet zkušenosti s dalšími odborníky z oboru. Akce byla zároveň součástí programuDnů AI.
Pod pódiem pražské centrály se sešlo přes 50 účastníků. Hlavně vývojáři a ML inženýři z místních poboček společností aktivních v oblasti vývoje AI služeb (mezi jinými DataSentic, MSD, T-Mobile). Na meetupu zazněly 4 odborné přednášky, které doprovodily segmenty pro networking mezi návštěvníky a zástupci pořádajících společností.
Přednášky nabité informacemi s důrazem na praxi
Meetup začal úvodním networkingem podpořeným rockovou hudbou a občerstvením. O zahájení a krátké představení programu Dny AI i samotného Seznamu se postaral vedoucí Výzkumu reklamních systémů Vítek Líbal. Následně vystoupila Evelina Bern, regionální manažerka Aerospike pro severní Evropu a Benelux, která uvedla Aerospike a provázela návštěvníky celým večerem.
Zohar Elkayam, Principal Solutions Architect z Aerospike, se ve své prezentaci zaměřil na vlastnosti architektur databází, klíčových pro návrh AI aplikací, a také na jejich vyhodnocování. Ukázal, jak důležité a zároveň obtížné je vybrat při navrhování AI aplikací databázovou architekturu, která je optimální pro zadaný typ AI úlohy.
Hlavní prezentaci Seznamu přednesl vedoucí vývoje Michal Fizek. Sdílel rané zkušenosti z migrace na pokročilejší verzi databázové technologie Aerospike v systémech, které zpracovávají přihlášení a základní informace o uživatelích. Na konkrétních příkladech ukázal, že funkce Enterprise verze pomáhají naplnit nároky na robustnost, bezpečnost, GDPR a nízkou latenci. Právě ty jsou kritické pro uživatelskou zkušenost i pro provoz reklamních systémů, které jsou pro Seznam byznysově klíčové.
Jan Čaboun, senior projektový manažer společnosti Principal Engineering, představil, jak navrhnout a provozovat systémy pro řízení pravidel a politik (PCRF/PCF), které musí být dostupné prakticky neustále. Jejich cílem je dosáhnout tzv. „five nines“, tedy 99,999% dostupnosti. Zdůraznil, že o úspěchu v systémech, kde i pár sekund výpadku může mít zásadní dopady, rozhodují správně zvolené architektonické principy a přísná provozní disciplína.
Jako poslední na pódiu vystoupila vývojářka společnosti Distributed Systems Odelya Holiday. Přinesla pohled na řízení vývoje podle měřitelného dopadu na byznys, který nazvala „Impact First“. Hlavní myšlenkou jejího vystoupení bylo tvrzení, že měřitelné metriky a jejich srozumitelná komunikace propojují engineering s byznysem a urychlují rozhodování napříč týmy.
Po každé přednášce byl prostor pro otázky a živá diskuse se přelila i do závěrečného networkingu až do „zavírací hodiny“ Seznamu. Podle dotazů, reakcí publika i energie během networkingu bylo vidět, že se meetup vydařil a naplnil vysoká očekávání.
Poděkování patří všem řečníkům, účastníkům a partnerům, včetně konference Dny AI, v rámci které meetup proběhl.
17. října se uskutečnil už druhý ročník Seznam Meetupu zaměřeného na vývoj a praktické použití generativních jazykových modelů. Akce přilákala pestrou směsici technologických nadšenců, výzkumníků i odborníků z oblasti umělé inteligence. Meetup byl součástí Dnů AI 2024 a přinesl řadu inspirativních přednášek, praktických ukázek a networkingových příležitostí. O účast na akci, která proběhla v budově ČVUT i online, projevilo zájem bezmála 600 účastníků.
Na konferenci Communication Summit se každý rok setkávají lidé, kteří se profesně věnují komunikaci, ať už působí v marketingu, PR nebo médiích. A my jsme pro vás sepsali, jak se vydařil ročník s pořadovým číslem 7, jaké téma otevřel náš seznamácký spíkr Marek Řípa a které přednášky stály za to.
Domovská stránka Seznamu se mění a dává více prostoru uživatelskému obsahu. Ondřej Tolar v rozhovoru s moderátorkou Zuzanou Hodkovou popisuje, jakým směrem Seznam Homepage posunou nové platformy – od diskuzí na Lidé.cz přes videa na Médiu a Streamu až po Podcasty.cz.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.