Nákupy přes mobil: Zboží vybíráme o víkendu, nakupujeme v pondělí v 11 hodin

Aneta Kapuciánová 21. prosince 2017

Češi si stále více zvykají provádět nákupy s pomocí mobilních telefonů, a to od výběru zboží až po jeho zaplacení. Oproti roku 2016 vzrostl podíl lidí, kteří mají tuto zkušenost, o polovinu. Stejným tempem rostou také mobilní tržby, které podle odhadů letos mohou dosáhnout až pětiny příjmů tuzemských e-shopů. Nejvíce se přitom nakupuje v pondělí dopoledne. Většinou jde o drobnější zboží, s jehož nákupem už mají lidé zkušenosti. Typicky jde, vedle jízdenek či vstupenek na kulturní akce, o drobnou elektroniku či módní doplňky.

Výzkum společnosti Seznam.cz ukazuje, že si lidé postupně zvykají provést celý nákup – od výběru po platbu – přes mobil. „Procento lidí, kteří provedou celý nákup s pomocí mobilního telefonu, vzrostlo oproti roku 2016 o polovinu. Běžně takto nakupuje už 18 % lidí a tento rychlý růst očekáváme i v dalším roce,“ říká Dušan Šimonovič, manažer konzultačního oddělení společnosti Seznam.cz. Společnost Acomware tato data potvrzuje a odhaduje, že nákupy z mobilů v roce 2017 budou tvořit asi 16 % tržeb tuzemských e-shopů, dalších 6 % přinese nakupování v tabletech. Oproti loňskému roku tak očekává jejich zhruba 50% nárůst.

Alespoň jednou už celý nákup přes mobil provedlo 46 % lidí, tři čtvrtiny lidí pak telefon využívá pro výběr zboží. Tomu se věnujeme zejména o víkendu, kdy zároveň trávíme nejvíce času s mobilním internetem. Rozhodnutí o nákupu pak necháváme na pondělní dopoledne, nákupní špička patří 11. hodině, vyplývá z průzkumu společnosti Seznam.cz, který realizuje od roku 2016.

Co přes mobil nakupujeme?

Přes mobilní telefon nakupujeme drobnou elektroniku, telefony a oblečení. Vedle jízdenek, letenek či nejrůznějších poukázek jim patří největší podíl napříč nákupními kategoriemi. „Jedná se o drobnější nákupy, které umožňují například převzetí zakoupeného zboží na prodejně či výdejně a zároveň jej při nespokojenosti může zákazník rychle a snadno vrátit. Na to se zaměřují například e-shopy s elektronikou a módními doplňky,“ komentuje trend Dušan Šimonovič, manažer konzultačního oddělení společnosti Seznam.cz. Potvrzuje to i Jan Penkala, CEO společnosti Acomware: „Většinou jde o levnější a méně objemné zboží, ale díky významnému meziročnímu růstu letos skutečně platí, že kdo nemá e-shop připravený pro mobilní nákupy, ten přichází o značnou část možných příjmů. Navíc ztrácí i důvěru zákazníků, kterou nebude jednoduché znovu získat.“

Aneta Kapuciánová

PR manažerka a tisková mluvčí

Sdílet na sítích