Zvyšte zásah cílených kampaní pomocí 1st party dat

Už není žádnou novinkou, že od roku 2023 nebude možné k cílení online reklamy využívat cookies třetích stran. Budoucnost bez 3rd party cookies je velkou výzvou pro reklamní ekosystémy, které byly tak úspěšné díky široké dostupnosti dat vhodných k cílení a velkému množství poskytovatelů cílení. Zároveň ale tato výzva představuje i obrovskou příležitost pro všechny, kterým záleží na soukromí svých uživatelů. Jak je to možné?

Data vlastněná přímo publishery, případně inzerenty (1st party data) budou zásadní v transformaci celého odvětví a zvýšení bezpečnosti a důvěry v reklamní systémy. Seznam ve spolupráci se svými technologickými partnery Pubmatic a Adform jako první na českém trhu úspěšně otestovali zapojení vlastních 1st party dat do programatického nákupu behaviorálního cílení.

Kvůli blokaci cookies třetích stran prohlížeči Safari, Firefox a Edge je v současné době cílení v RTB prostředí dostupné prakticky jen na prohlížečích Chrome a v prohlížeči od Seznamu. Jejich společné zastoupení na trhu je okolo 70 %. Z toho vyplývá, že na zbylých 30 % dostupného prostoru není možné cílit pomocí behaviorálních dat třetích stran. A nejde jen o cílení, ale také měření neméně důležitých ukazatelů, jako jsou zásah a frekvence.

Díky spolupráci Seznamu a společnosti Adform, jejíž DMP platformu v Seznamu používáme pro distribuci našeho cílení v rámci RTB světa, je však nyní možné cílit i na uživatele prohlížečů, které cookies už delší dobu nepodporují, zejména Firefox a Safari. Můžete tak navýšit potenciální zásah nad požadovanou cílovou skupinou v rámci svých kampaní. Seznam využívá své široké základny přihlášených uživatelů a vlastní technologie pro tvorbu behaviorálních profilů, které nejsou na prohlížeči závislé, jako je to u standardních DMP technologii.

Konkrétně pracujeme s vlastními 1st party daty. První variantou, jak je nakoupit, jsou cílené dealy (OMP i Private) v Xandr SSP. Druhá varianta, kterou bychom nyní rádi představili, je nákup segmentů přímo z Adform DMP marketplace. 1st party data jsme totiž doplnili do valné většiny stávajících datových segmentů a jsou tak dostupná všem inzerentům Adformu naprosto nativní cestou. Nákup probíhá stejně jako u klasických datových segmentů, které jsou postaveny na Adform 3rd party cookies. Jedinou podmínkou je výběr PubMatic exchange, která umí s 1st party identifikátory pracovat.

Jaké mají 1st party data výhody?

Navýšení zásahu až o 30 %. Díky 1st party datům můžeme zajistit dodatečný zásah nad požadovanou cílovou skupinou.

Stabilita a reporting. 1st party data jsou stabilnější než 3rd party data, což znamená, že reporting ukazatelů zásahu a frekvence je přesnější.

Cílený prostor na 1st party datech se dá nakoupit levněji, přestože cena dat samotných je stejná.

Velký test nákupu 1st party dat

Interně jsme otestovali všechny potenciální kombinace a přístupy k nákupu reklamního prostoru přes Adform DSP na exchange PubMatic a ověřili si, že nákup reklamního prostoru v kombinaci s datovými segmenty funguje dle předpokladu.

Jaká nastavení pro nákup 1st party dat jsme testovali?

  1. Nákup na interních webech Seznamu s využitím PubMatic OMP dealu a zacílením na datové segmenty a cookieless prohlížeče.
    • Způsob nákupu: OMP deal v PubMaticu
    • Cílení na doménu: Novinky.cz (interní weby)
    • Cílení na prohlížeče: Safari, Firefox, Edge (cookieless prohlížeče)
    • Datové segmenty: Nákup v DMP Marketplace Adformu

U první varianty jsme využili OMP deal, který umožňuje v otevřené aukci nakoupit inventory v celé reklamní síti Seznamu. Cílili jsme na všechny běžné prohlížeče, které již delší dobu cookies třetích stran nepodporují (Firefox, Safari, Edge), a jako poslední byl přidán vybraný datový segment.

Dle dat Adform DMP se nám povedlo koupit pouze prostor na daných prohlížečích s konkrétním cílením. Tato varianta je tak vhodná především pro brandové kampaně, kde chceme zejména zásah cílové skupiny. Výsledkem nastavení je reportovatelný dodatečný zásah.

  1. Nákup na interních webech Seznamu s využitím PubMatic OMP dealu a zacílením na datové segmenty bez zacílení na prohlížeče.
    • Způsob nákupu: OMP deal v PubMaticu
    • Cílení na doménu: Novinky.cz (interní weby)
    • Cílení na prohlížeče: Není (nákup i v Chrome a Seznam prohlížeč)
    • Datové segmenty: Nákup v DMP Marketplace Adformu

Použili jsme stejné nastavení jako v prvním scénáři, ale bez zacílení na cookieless prohlížeče. V tomto případě bude DSP nakupovat celý prostor nehledě na prohlížeč, který uživatel používá. Díky tomu část cílených impresí odběhne přes Seznam 1st party ID a část na klasických cookies třetích stran.

V našem testu jsme při nákupu 47 000 impresí dosáhli poměru 70/30. Tedy 70 % zobrazení bylo nakoupeno pomocí 1st party dat v cookieless prohlížečích a zbylých 30 % v Chrome, prohlížeči od Seznamu aj. Zjistili jsme tak, že u cookieless prohlížečů je v aukci nižší konkurence, impresí je dostatek a systém díky nižší ceně preferuje cookieless prohlížeče. Za daný rozpočet nakoupí více impresí než bez využití 1st party dat.

Toto nastavení je vhodné pro případ, že chceme zvýšit zásah a nakoupit za lepší cenu. Zároveň je možné reportovat metriky zásahu a frekvence společně a není potřeba rozlišovat costové metriky 1st/3rd party dat.

  1. Nákup na všech webech monetizovaných přes PubMatic SSP se zacílením na datové segmenty.
    • Způsob nákupu: Otevřená aukce v PubMaticu (bez OMP dealu)
    • Cílení na doménu: Není (nákup nejen na Seznamu, ale i u ostatních publisherů, kteří využívají PubMatic exchange)
    • Cílení na prohlížeče: Není (nákup i v Chrome a Seznam prohlížeč)
    • Datové segmenty: Nákup v DMP Marketplace Adformu

Zde dosáhneme obdobného výsledku jako v předchozím bodě, jen můžeme nakupovat prostor všech publisherů využívajících Pubmatic SSP.

Při nákupu 33 000 impresí odběhlo 46 % zobrazení na 1st party datech a zbylých 54 % na 3rd party cookies. Současně se dvě třetiny impresí vydaly na interních webech Seznamu a zbylá třetina impresí odběhla v partnerské síti a webech ostatních publisherů.

  1. Nákup na všech webech monetizovaných přes PubMatic SSP se zacílením na datové segmenty a cookieless prohlížeče.
    • Způsob nákupu: Otevřená aukce v PubMaticu (bez OMP dealu)
    • Cílení na doménu: Není (nákup nejen na Seznamu, ale i u ostatních publisherů, kteří využívají PubMatic exchange)
    • Cílení na prohlížeče:  Safari, Firefox, Edge (cookieless prohlížeče)
    • Datové segmenty: Nákup v DMP Marketplace Adformu

V podstatě kopíruje stejné nastavení jako v prvním bodě, takže výhodou je okamžitě reportovatelné navýšení zásahu kampaně, a to bez nutnosti využití dealu od Seznamu.

Cílem tohoto testu a článku bylo vyzkoušet různé možnosti nákupu 1st party dat v prostoru Seznamu. Ověřili jsme, že nákup skrze PubMatic SSP funguje a důležité metriky jako zásah a frekvence lze v Adform DSP reportovat tak, jak jsme zvyklí.

Dodatečný zásah a možnost nakoupit prostor levněji jsou v současnosti nesporné bonusy. Do budoucna ale bude využití 1st party dat nutností, a tak vám doporučujeme neotálet a nákup vyzkoušet už nyní. Například jako v Omnicom Media Group, se kterými již připravujeme případovou studii.    

V současné době nejsou všechny DMP segmenty o 1st party data obohaceny, proto se v případě zájmů o jejich zapojení neváhejte obrátit na svého RTB konzultanta nebo nám napište na rtb@firma.seznam.cz

Sdílet na sítích