Dlouho avizovaný konec cookies třetích stran v prohlížeči Chrome se nekoná. Google se po letech slibů, že je začne ve svém prohlížeči blokovat, a několika odkladech definitivně rozhodl cookies zachovat s možností je ručně vypnout v nastavení prohlížeče. Význam cookies třetích stran ale dlouhodobě klesá, a proto Seznam sází na 1st party data, která jsou stabilní, spolehlivá a zajišťují, že vaše kampaně zasáhnou správné publikum.
Google na svém blogu oznámil, že bude i nadále podporovat cookies třetích stran ve svém prohlížeči Chrome. Současně také uvedl, že nezavede plánovanou úpravu, která by uživatelům umožnila zvolit, zda chtějí cookies třetích stran povolit, nebo ne. Co to znamená v praxi?
- Cookies třetích stran sice v Chromu zůstávají, ale jejich význam klesá. Firefox, Safari a Edge je blokují už několik let. To v českém prostředí znamená, že kampaně, které k cílení využívají cookies třetích stran, už teď nezasáhnou přibližně 35 % uživatelů internetu. A je více než pravděpodobné, že tento trend bude pokračovat.
- Google plánuje v Chrome začít skrývat IP adresy – zatím v anonymním režimu. Tím oslabí alternativní metody sledování uživatelů, a to i tam, kde cookies zatím technicky fungují. IP adresa přitom patří k hlavním signálům, které se využívají při tzv. pravděpodobnostním určování identity uživatelů. Společně s dalšími informacemi, jako jsou například typ zařízení, jazyk nebo čas přístupu, pomáhá určit, že různé návštěvy pochází od stejného uživatele nebo ze stejného zařízení. Bez IP adresy se proto výrazně ztěžuje identifikace napříč weby. To se dotýká velké části reklamního ekosystému, který na tomto typu identifikace stojí.
- Google čelí v rámci antimonopolního řízení v USA tlaku na možné oddělení některých částí svého podnikání – například reklamních technologií a prohlížeče Chrome. Jedním ze scénářů je i prodej Chromu nebo jeho oddělení od reklamní divize. Tento vývoj přináší další nejistotu, protože nový vlastník by k podpoře nebo blokaci cookies třetích stran mohl přistupovat odlišným způsobem než Google. Z dlouhodobého hlediska jde o další důvod, proč reklamní strategie nestavět technologiích třetích stran.
Strategie Seznamu se nemění
Budoucnost reklamy stojí na využití vlastních dat a přímém vztahu s uživatelem. A to je přesně to, co Seznam nabízí – silný ekosystém s přihlášenými uživateli, relevantními daty a respektem k soukromí.Další změna plánu Googlu ohledně cookies třetích stran potvrzuje, že jdeme správným směrem a že nejlepší je mít vše ve „svých rukou“.
Proto budeme pokračovat v naší dlouhodobé strategii, kdy rozvoj seznamáckých služeb stavíme na:
- vlastních (1st party) datech
- přihlášených uživatelích
- transparentním přístupu ke zpracování dat
Díky tomu nejsme závislí na sledovacích technologiích třetích stran ani na postoji Googlu nebo jiného globálního hráče. Díky tomu nás nerozkolísají změny, která na reklamním trhu neustále probíhají. Máme totiž silný základ postavený na důvěře a přímém vztahu s uživateli i zadavateli reklamy, kterým chceme doručovat ty nejlepší služby.
Pokud vás zajímá, jak na kampaně bez cookies třetích stran, stáhněte si e-book s přehledem všech cookieless cílení od Seznamu.
Co obrat Googlu znamená pro provozovatele webů?
Svět bez cookies třetích stran už reálně existuje – minimálně pro více než třetinu lidí využívajících prohlížeče, které tyto cookies blokují. Pokud tedy publisheři nechtějí přicházet o své zisky, musí hledat alternativní cesty, jak efektivně monetizovat svůj obsah a budovat přímé vztahy se svým publikem.
V Seznamu dlouhodobě rozvíjíme technologie, které zohledňují aktuální stav trhu a ne jen plány jednoho globálního hráče. Proto nabízíme služby a nástroje, které provozovatelům obsahových webů pomáhají identifikovat vlastní čtenáře nebo zvýšit příjmy z reklamy. Kromě Přihlášení přes Seznam jde například o služby Seznam diskuze nebo Články na Seznamu.
Jakub Novotný za divizi Identity a uživatelského profilu a Kristýna Lukšíková za Seznam Partner