Marketing je dynamické prostředí, ve kterém je potřeba se umět dobře a hlavně rychle orientovat. A blížící se konec cookies třetích stran je jednou z těchto příležitostí. Jak fungují, co je potřeba k jejich využití a je cena úskalím? Nejen na tyto otázky přináší odpovědi Jiří Novotný.
V minulém roce jsme vám představili, jak využít 1st party cílení na Seznamu a partnerských webech. Téma cookieless pro nás zůstává aktuální i v roce 2025. Pojďme si blíže představit, jak cílit na vaše registrované zákazníky pomocí Czech ad ID v RTB. Zároveň vám odpovím na základní otázky, které vás v průběhu roku zajímaly.
Začněme tím, co je potřeba – Adform DSP. Nákup probíhá prozatím přes Adform Marketplace. Dále budete potřebovat účet v Skliku. V neposlední řadě e-mailové adresy, které nazýváme vlastními seznamy zákazníků.
Dodejte RTB konzultantovi informace o retargetingových seznamech, které chcete exportovat z Skliku do RTB. Budeme potřebovat následující údaje – RUS, RTG list ID, RTG list name, Agency DSP account, Advertiser name v DSP a jméno klienta.
RTB konzultant vám zašle název segmentu, který se bude shodovat s vaším pojmenováním (RTG list name). Ten si vyhledejte a přidejte do kampaně přes Adform Marketplace.
Proč využívat vlastní seznamy zákazníků (VSZ), když stále fungují cookies třetích stran?
Z mého pohledu je hlavním argumentem nezávislost na 3rd party cookies. Safari už delší dobu blokuje cookies třetích stran ve výchozím nastavení v rámci svého systému Intelligent Tracking Prevention. Stejně tak je defaultně zapnutá Enhanced Tracking Protection v Mozille Firefox. Microsoft Edge po vzoru Chromu na začátku roku 2024 vypl cookies třetích stran zhruba 1 % uživatelů a v jejich postupném ukončení plánuje pokračovat. Omezování 3rd party cookies v samotném Chromu se očekává v letošním roce.
Nezbývá tedy moc času pro osahání si budoucích přístupů k cílené reklamě. S předchozím tvrzením souvisí také zásah. Při použití klasického cílení (3rd party cookies) nyní cílíte ve většině případů pouze na „cookies prohlížeče“. Ochuzujete se tak o cca 30 % uživatelů, kteří by mohli mít zájem o váš produkt nebo službu.
Díky Czech Ad ID máte s Vlastními seznamy zákazníků větší kontrolu nad frekvencí. U zásahu a frekvence odpadá nepřesnost statistik, když neregistrovaný uživatel používá různá zařízení.
Co umí vlastní seznamy zákazníků (VSZ)?
Retargeting: Umožní vám oslovit vaše stávající zákazníky, kteří vám udělili souhlas s cílenou reklamou. Dalo by se tedy říct, že cílíte na jistotu. Pro retargeting je potřeba databáze alespoň 400 e-mailů. V tomto skromnějším počtu bude cílení sloužit spíš jako velmi drobný doplněk k vašim kampaním.
Prospecting: Pomocí Lookalike vám „namodelujeme“ uživatele, kteří se na internetu chovají jako vaši zákazníci, ale ještě jimi nejsou. Z tohoto cílení vyloučíme vaše retargetingové klienty. Pro Lookalike doporučuji databázi alespoň 2 000 e-mailů, minimum je pak 1 000 e-mailů.
Kde se vaše reklama zobrazí?
Víceméně na celém českém internetu. Pro vlastní seznamy zákazníků využíváme Czech Ad ID. Zobrazíte se tedy na webech, které dokážou s Czech Ad ID pracovat. Jedná se o weby Seznamu i sdružení českých provozovatelů online médií (CPEx).
Kolik vás bude cílení stát?
Cenu jsme nastavili nejnižší možnou, kterou nám DMP Adformu umožnuje – 0,1 EUR, tedy cca 2,5 Kč CPM.
Musí mít účet v Skliku stejného vlastníka jako účet v DSP?
Nemusí. Je možné využít i agenturní účty v DSP.
Jak je legislativně ošetřené nahrávání e-mailů a jejich export do DMP?
Při prvním nahrání e-mailů do Skliku je potřeba odsouhlasit smluvní podmínky, ve kterých deklarujete, že máte souhlas uživatelů s cílenou reklamou. Export do DMP je následně ošetřen stručnou smlouvou mezi klientem a Seznamem, ve které definujeme účet v Skliku a účet v Adformu, kam smíme publika exportovat.
Jaká je nutná minimální útrata na VSZ?
Minimální útrata není nijak stanovená.
Pokud chcete využít VSZ nebo máte další dotazy, kontaktujte nás na e-mailu rtb@firma.seznam.cz, případně oslovte svého konzultanta.
Letos v říjnu jsme vám představili Kontextové vertikály (dříve Cookieless), díky kterým lze zlepšit výsledky vašich kampaní v RTB. Pojďme si tedy připomenout, co Kontextové vertikály jsou a jak fungují. Navíc vám představíme novinku, a to kategorii na míru. Jste připraveni?
Z uživatelských cookies 3. stran, které jste zvyklí cíleně oslovovat, se dříve nebo později stane anonymní traffic. Vystrašilo vás to? Nemusí. Dlouhodobě se na tuto situaci připravujeme a máme řešení, jak cíleně oslovit uživatele s tzv. cookieless prohlížeči. Oslovit cíleně potenciální zákazníky, kteří přistupují k obsahu na internetu přes prohlížeče, které cookies 3. stran nepodporují, již není vizí …
Loňský rok byl pro RTB výzvy rekordním. Celkem do dvou RTB výzev se přihlásily agentury s největším množstvím kampaní. A protože už si neumíme představit RTB bez soutěžení, chystáme pro vás další výzvy i na tento rok. Těšit se můžete opět na skvělé ceny včetně prezentace vašich prací na seznamáckém blogu.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.