Marketing je dynamické prostředí, ve kterém je potřeba se umět dobře a hlavně rychle orientovat. Blížící se konec cookies třetích stran je jednou z těchto příležitostí. Jak fungují vlastní seznamy zákazníků, co je potřeba k jejich využití a je cena úskalím? Nejen na tyto otázky přináší odpovědi Jiří Novotný.
V minulém roce jsme vám představili, jak využít 1st party cílení na Seznamu a partnerských webech. Téma cookieless pro nás zůstává aktuální i v roce 2025. Pojďme si blíže představit, jak cílit na vaše registrované zákazníky pomocí Czech Ad ID v RTB. Zároveň vám odpovím na základní otázky, které vás v průběhu roku zajímaly.
Začněme tím, co je potřeba – Adform DSP. Nákup probíhá prozatím přes Adform Marketplace. Dále budete potřebovat účet v Skliku. V neposlední řadě e-mailové adresy, které nazýváme vlastními seznamy zákazníků.
Dodejte RTB konzultantovi informace o retargetingových seznamech, které chcete exportovat z Skliku do RTB. Budeme potřebovat následující údaje – RUS, RTG list ID, RTG list name, Agency DSP account, Advertiser name v DSP a jméno klienta.
RTB konzultant vám zašle název segmentu, který se bude shodovat s vaším pojmenováním (RTG list name). Ten si vyhledejte a přidejte do kampaně přes Adform Marketplace.
Proč využívat vlastní seznamy zákazníků (VSZ), když stále fungují cookies třetích stran?
Z mého pohledu je hlavním argumentem nezávislost na 3rd party cookies. Safari už delší dobu blokuje cookies třetích stran ve výchozím nastavení v rámci svého systému Intelligent Tracking Prevention. Stejně tak je defaultně zapnutá Enhanced Tracking Protection v Mozille Firefox. Microsoft Edge po vzoru Chromu na začátku roku 2024 vypnul cookies třetích stran zhruba 1 % uživatelů a v jejich postupném ukončení plánuje pokračovat. Omezování 3rd party cookies v samotném Chromu se očekává v letošním roce.
Nezbývá tedy moc času pro osahání si budoucích přístupů k cílené reklamě. S předchozím tvrzením souvisí také zásah. Při použití klasického cílení (3rd party cookies) nyní cílíte ve většině případů pouze na „cookies prohlížeče“. Ochuzujete se tak o cca 30 % uživatelů, kteří by mohli mít zájem o váš produkt nebo službu.
Díky Czech Ad ID máte s Vlastními seznamy zákazníků větší kontrolu nad frekvencí. U zásahu a frekvence odpadá nepřesnost statistik, když neregistrovaný uživatel používá různá zařízení.
Co umí vlastní seznamy zákazníků (VSZ)?
Retargeting: Umožní vám oslovit vaše stávající zákazníky, kteří vám udělili souhlas s cílenou reklamou. Dalo by se tedy říct, že cílíte na jistotu. Pro retargeting je potřeba databáze alespoň 400 e-mailů. V tomto skromnějším počtu bude cílení sloužit spíš jako velmi drobný doplněk k vašim kampaním.
Prospecting: Pomocí Lookalike vám „namodelujeme“ uživatele, kteří se na internetu chovají jako vaši zákazníci, ale ještě jimi nejsou. Z tohoto cílení vyloučíme vaše retargetingové klienty. Pro Lookalike doporučuji databázi alespoň 2 000 e-mailů, minimum je pak 1 000 e-mailů.
Kde se vaše reklama zobrazí?
Víceméně na celém českém internetu. Pro vlastní seznamy zákazníků využíváme Czech Ad ID. Zobrazíte se tedy na webech, které dokážou s Czech Ad ID pracovat. Jedná se o weby Seznamu i sdružení českých provozovatelů online médií (CPEx).
Kolik vás bude cílení stát?
Cenu jsme nastavili nejnižší možnou, kterou nám DMP Adformu umožnuje – 0,1 EUR, tedy cca 2,5 Kč CPM.
Musí mít účet v Skliku stejného vlastníka jako účet v DSP?
Nemusí. Je možné využít i agenturní účty v DSP.
Jak je legislativně ošetřené nahrávání e-mailů a jejich export do DMP?
Při prvním nahrání e-mailů do Skliku je potřeba odsouhlasit smluvní podmínky, ve kterých deklarujete, že máte souhlas uživatelů s cílenou reklamou. Export do DMP je následně ošetřen stručnou smlouvou mezi klientem a Seznamem, ve které definujeme účet v Skliku a účet v Adformu, kam smíme publika exportovat.
Jaká je nutná minimální útrata na VSZ?
Minimální útrata není nijak stanovená.
Pokud chcete využít VSZ nebo máte další dotazy, kontaktujte nás na e-mailu rtb@firma.seznam.cz, případně oslovte svého konzultanta.
Letos v říjnu jsme vám představili Kontextové vertikály (dříve Cookieless), díky kterým lze zlepšit výsledky vašich kampaní v RTB. Pojďme si tedy připomenout, co Kontextové vertikály jsou a jak fungují. Navíc vám představíme novinku, a to kategorii na míru. Jste připraveni?
Z uživatelských cookies 3. stran, které jste zvyklí cíleně oslovovat, se dříve nebo později stane anonymní traffic. Vystrašilo vás to? Nemusí. Dlouhodobě se na tuto situaci připravujeme a máme řešení, jak cíleně oslovit uživatele s tzv. cookieless prohlížeči. Oslovit cíleně potenciální zákazníky, kteří přistupují k obsahu na internetu přes prohlížeče, které cookies 3. stran nepodporují, již není vizí …
Data třetích stran tu stále jsou, ale jejich čas se krátí. Proto se v Seznamu držíme původní vize a vytváříme kvalitní základnu vlastních 1st party dat. Chcete je otestovat a získat více zkušenosti? Zapojte se do dalšího kola soutěže 1st party data jízda a vyhrajte zajímavé ceny.
Zpracování osobních údajů
Za účelem využití služby „Newsletter Seznam.cz” dostupné na internetové adrese (URL) https://blog.seznam.cz (dále jen „Služba“) uživatelem Služby (dále jen „Uživatel“) je společnost Seznam.cz, a.s., IČO 261 68 685, se sídlem Radlická 3294/10, 150 00 Praha 5, provozovatel Služby (dále jen “Provozovatel”) oprávněna zpracovávat osobní údaje Uživatelů (zejména adresné a popisné údaje v rozsahu níže uvedeném), které tito Uživatelé poskytnou Provozovateli v rámci užívání Služby.
Osobní údaje Uživatele budou zpracovány Provozovatelem v nezbytném rozsahu za účelem poskytování Služby, a to zejména za těmito účely:
za účelem zařazení kontaktních údajů do databáze Provozovatelem a za účelem zasílání obchodních nabídek Uživateli ze strany Provozovatele;
za účelem zařazení kontaktních údajů do kontaktů Provozovatele za účelem vzájemné budoucí komunikace Provozovatele a Uživatele.
Takové zpracování osobních údajů je zákonné, jelikož je nezbytné pro splnění smlouvy, na jejímž základě Uživatel užívá Službu, a jejíchž smluvní stranou je Uživatel, jako subjekt osobních údajů.
Provozovatel postupuje při zpracování osobních údajů v souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů (obecné nařízení o ochraně osobních údajů, dále jen „nařízení“), zákonem č. 110/2019 Sb., o zpracování osobních údajů, zákonem č. 111/2019 Sb., kterým se mění některé zákony s přijetím zákona o zpracování osobních údajů, zákonem č. 480/2004 Sb., o některých službách informační společnosti, zákonem č. 127/2005 Sb., o elektronických komunikacích a dalšími právními předpisy upravující ochranu osobních údajů.
Podrobnější informace o nakládání s osobními údaji jsou uvedeny na internetových stránkách Provozovatele, a to v příslušné sekci.